Stationsvagnen har sitt ursprung i ''Depot hacks'', robusta personbilar med lastutrymme och saknade ofta rutor. Denna Essex kallades "depot wagon" som byggde den på försök 1930, och verkar vara en felande länk mellan depot hacks och senare wagons.
Så hoppar vi till 1962 och Tjeckoslovakien. Skoda undersökte kombinationen av stående svansmotorfyra och lastutrymme men det blev inget bra, modell 990 kom inte som kombi.
En brasiliansk bastard, Vemag byggde DKW därnere och deras variant av den modernare F102 hette DKW Fissore, ritad av just Fissore också. 1964 byggdes en Fissore kombi på prov.
Föga elegant ryggsäck på Lancia Fulvia, prototyp byggd av Carozzeria Touring 1964.
Hos Jeep 1965, en kortare tvådörrars Wagoneer gjordes då, men det dröjde en hel del år innan designen kom igen hos Commando och Cherokee
Oldsmobile Toronado skulle blivit snygg som kombi, men bara en blev gjord 1966.
Reliant Scimitar med glasytor som en drivbänk. detta var en utställningsbil gjord för Triplex safety glass för att visa upp sitt kunnande inom glas och laminatindustrin 1966. Några år senare kom Scimitaren även som sportkombi, minus några glasrutor.
Skulle SAAB 99 bli kombi också? eller är det bara en testmula? Denna skapelse syntes rull runt på engelska landsbygden 1968.
I Saabmuseets gömmor finns däremot denna, en studie där man byggt en fuskbakdel på en befintlig 99:a.
IKA Torino, i Argentina fanns en snygg coupé och seanre äöven en sedan baserad på en äldre Rambler American. Lutteral byggde en kombiprototyp på denna 1968.
NSU k70 blev hastigt omdöpt till Volkswagen vid lanseringen, en kombi gjordes på prov men den fick inte hänga med i ägarbytet.
Men ändock, så gjorde Volkswagen själva något år senare just en K70 Kombiprototyp, en snygg vagn som säkert skulle kunna haft potential.
Australiens sorgebarn Leyland P76 blev ett kortlivat fiasko, en kombi byggdes innan proppen drogs ur P76-projektet.
Fiat Maremma, utställningsbil på sportkombitemat av Pininfarina 1974
Lancia Olgiata, liksom Maremman också en stilstudie, på Lancia Gamma 1982
Renault 14 Break 1976, också en variant som aldrig kom ut till allmänheten.
Alfa Romeo 75 kombi visades upp på Genevemässan 1986 men sågs aldrig ute hos bilhandlarna.
Ett annat kombiprojekt som enbart syntes på mässorna 1998, Ford Touring Ka hette den.
Stöddig fyrhjulskrabat från ryska Izh 1999, Orbita kallades den och hamnade i källaren med andra avsomnade projekt.