Många tillverkare insåg att efter kriget var det små billiga folkbilar som gällde. Mathis försökte göra comeback med ett par prototyper. Trehjuliga VL333 från 1946 liknade inget annat, och kom inte heller förbi prototypstadiet.
1948 Gjorde Mathis en fyrhjuling som inte heller liknade något annat, men den blev ingen framgång heller. Intressant dock att den saknar takstolpar som ger bra sikt, men kanske inte bästa säkerhet. Det här systemet användes ibland på specialkarosser och kallas Vutotal
Volkswagen ville sluta göra små runda bilar, och byggde projekt EA428 1965, och blev en ganska stor bil. En del av designen gick igen i 411/412 varianterna men dock med mindre strama linjer.
Även en EA428 sedan var på förslag men den fick också tummen ned.
1966 byggde Tatra denna 603X som en uppdatering av gamla 603 men ställdes direkt på mueséet. Egendomligt nog kom NSU Ro80 att ha en hel del gemensamma drag med den.
En betydligt djärvare 603X2 kom strax efter, men den verkar inte nått förbi modellstadiet
I nummer 5/2013 av Klassiker är det med en fyrhjulsstyrd Audi Quattro, men detta experimenterade Audi med flera år innan dess. Som bekant kom det att dyka upp på en del Honda och Mazda modeller i slutet av 80-talet, men Audi var långt före med att både utprova och lägga ner systemet
Ännu en prototyp som inte kom att rädda brittisk bilindustri, Den väldigt moderna femdörrars Triumph SD2 från 1972 förpassades till källarregionerna istället bland alla andra halvfärdiga projekt.
Finsk bilindustri är ett tämligen snabbläst kapitel, men 1994 visades den här Ibana som en kul idé till en citybil, men vart den tog vägen sen verkar ingen veta.
Från Holland, Nedcar hette bolaget som ägde AG Volvo Nederland, och 1996 visades Nedcar Access som inte kom i produktion heller.
Massiva Audi A8 som coupé fick vi bara se i ett exemplar som visades 1997.
Toyotas förslag på en större och moderniserad version av sin egna populära MR-2 Men Toyota Caserta från 1999 kom aldrig heller i produktion.
I brist på annat så kan man ju alltid skaka liv i gamla anrika märken. År 2000 stod en imponerande Hispano-Suiza i modern tappning färdig. Det var tänkt att bli en Bugatti Veyron konkurrent men sen hände inte så mycket mer.
Lada från Ryssland turnerade samma år runt på bilsalongerna med denna sportiga lilla roadster som antagligen fick åka hem till Ryssland för att ställas i en källare hos Autovaz igen.
En annan gengångare, med anor från Studebaker. När dom slog igen porten togs tillverkningen av Avantin över av utomstående och görs än idag under namnet Avanti II. 2004 försökte man dock ge sig in på SUV-marknaden med denna horribla skapelse, som det tacksamt bara blev två prototyper av.