Ford Thunderbird som fastback? Idén fanns i början av sextiotalet men ratades. Men visst är taket ändå slående likt det som dök upp på Ford Capri drygt tio år senare?
Hos GM laborerade man med ett slags targatak till Buick Riviera 1963. Det kom dock dröja något decennium innan den här taktypen slog igenom.
Fullskalemodell av Lincoln Continental för 1959. Här ser vi att man är i slutfasen av arbetet då den är mycket lik vad som kom i produktion.
En kortad tvåsitsig Oldsmobile Toronado var ingenting som nånsin nådde försäljningshallarna, men visst var den tuff?
Mercury Le Grand Marquis var en show car. Fronten kanske inte var den mest lyckade men bakluckan desto mer intressant. Den öppnades åt sidan, inklusive halva högerskärmen.
Muskelbilen är död, länge leve muskelbilen. 1971 kom Pontiac Ventura på X-plattformen som systermodell till Chevrolet Nova. Pontiacs värstingmotor vid den här tiden var 455 H.O fanns från 330 till 375 hästkrafter och var kanske lite väl i häftigaste laget för lilla Venturan.
Den ser i alla avseenden ut som tvådörrars Alfasud gjorde men är en prototyp. Alfasud hade premiär 1972 och tvådörrarsversionen kom något senare. Dock hade man den helt färdig före lanseringen.
Chrysler Diplomat 1975, den här är från Chrysler Australien kunde blivit en konkurrent till Holden Statesman men proppen drogs ur projektet efter denna prototypen.
Mercedes 600 gjordes i princip oförändrad från 1964 ända fram till 1981. Dock försökte man sig på att modernisera den lite då och då. Denna facelift är daterad 1977 men återigen fick 600:an förbli som den alltid varit ändå.
Elbilar började återigen ses som ett framtida alternativ efter sjuttiotalets energi- och oljekris. Saab byggde två stycken som var tänkta att fungera som postbilar, vilket dom säkert skulle gjort om dom hade fått en chans.
Lucas är Storbritanniens ledande tillverkare av diverse elkomponenter så inte helt osökt byggde dom en elhybridbil på prov 1982.