Vi börjar dock med ett litet undantag, den här nästan färdiga fullskalemodellen blev ju faktiskt Fiat 500 med ett par ändringar. Här i studiobild daterad till 1954.
Kleinschnittger i Tyskland byggde riktigt jättesmå bilar, denna 250 coupé prototyp från 1954 var nog den största dom gjorde
Gregoire, anrik biltillverkare sedermera degraderad till underleverantör och uppfinnarverkstad åt bilindustrin. I samarbete med BGE var dom med att ta fram den här lilla elbilsprototypen 1970, i en tid när man på allvar började se behovet av nedskalade bilar och alternativa drivkälllor.
Mini Zup från Citroën var lite i samma anda fast mer trendriktig. En hipp shoppingbil för urbana ändamål, en beach buggy för storstan, 1972.
Ford Mini-Mite planerades som en småbil i den storleksklass japanska bilarna vann terräng med i oerhört tempo på 70-talet, Honda Civic och Toyota Corolla var de största hoten i miniklassen, Miteprojektet påbörjades runt 1971.
Och Mini-Mite genomgick en del metamorfoser på vägen, att man tar fram alternativa designer och lägger tid på finslipning brukar förebåda serietillverkning
Och så det blev det också, fast inte i USA. Här ser vi den nästa färdiga Mini-Mite som nu bytt namn till Bobcat 1973. Ett par års finslipning återstod och tillverkningen förlades i Tyskland, och från 1976 känner vi den istället som Fiesta.
Samtidigt , på andra sidan muren tog SAchenring fram ett antal varianter för att ersätta trotjänaren Trabant, P610 från 1973 ser mycket modern ut, men den fick folket aldrig se eller troligen inte ens veta av att den fanns.
Nästa steg mot en ny Trabi som aldrig kom att bli var P601Z 1980
Frankrike, Matra är lite av karossbyggare och tankesmedja, främst åt Renault. Den revolutionerande Espace kom till exempel därifrån. Som en Espace som krympt i tvätten var X45 som spånades fram för att ersätta Renault 5 runt 1984. Lilla femman kom dock att behålla sin popularitet många år till, men däremot kan man tydligt se ett visst släktskap kommande Twingo, som presenterades 1993.
Österut igen, Dacia 500, småbilsprojekt från Rumänien 1985.
Och mer från Öst, den fd sovjetiska tillverkaren LuAZ hade nu hamnat i det självständiga Ukraina, produktionen kom att fortsätta med främst militära fordon som innan men då den marknaden sviktade så har man även gett sig på licenstillverkning av utländska personbilar, och en del egna hopkok. 1301 kallas denna fyrhjulsdrivna lilla praktiska kombi från 1994 och var en av flera prototyper under denna beteckning. En färdig moderniserad modell kom ut först 2002.