Rally från Norge har vi uppmärksammat förut. Ett projekt av designern Ralph Lysell, som flyttade dit 1949 och 1951 stod norges första sportbil klar, en avancerad design för sin tid.
Några år före hade Eucort i spanien tagit fram en sportbilsprototyp med samma typ av modern pontonkaross men tämligen primitiv mekanik.
Gutbrod blev en kortlivad bil i efterkrigstidens Tyskland mellan 1949 och 1954. runt 1950 byggdes ett par prototyper till en sportigare Gute, detta karossförslag snickrades till av Wendler.
Och detta är också en Gutbrod från Wendler, lite knubbigare.
Jensen byggde Austin-Healeys karosser och fungerade som lite uppfinnarverkstad också. Här en prototyp från dom från 1954 för ett alternativ till en Austin Sports. Den kom inte att byggas men mycket av det hela känns i igen i MGA som kom något senare.
De här två muntra små bilarna kommer också från Jensen och är prototyper för Austin-Healey Sprite.
Mer lik den kommande "Frogeye" Sprite, den här är daterad 1958 men nedfällbara lampor slopades före produktionsstarten.
Apollo GT var ett försök att bygga en exotisk GT vagn, i USA. Det blev totalt runt 90 Apollos byggda och den återuppstod senare under namnet Griffith och Vette Ventura. Prototypen ovan saknar bakre sidofönster och lite annat som tillkom senare.
En design som sattes i produktion så småningom, ritad av Chuck Jordan visades det här konceptet 1965, och kom att gå igen som Opel GT några år senare. Grundformen togs även tillvara på för kommande Corvette generation tre.
Alpine A110 med modernare linjer, byggd av OSI 1967
Alan Fraser Engineering i Kent byggde en testvagn på Hillman Imp basis 1967, K9 var avsedd för racing men inte mer extrem än att den skulle kunna göras som gatbil också. Den enda prototypen modifierades några gånger men kom aldrig ut på vare sig racerbana eller gata.
Shiroma, japansk sportbil sågs på mässorna 1973 och sen inte mer.
Lotus X-100 var ett förslag för en lågbudgetlotus och byggdes 1983. Men det dröjde till 1989 och Lotus Elan innan formen kom till användning.
TVR har haft många upp och nedgångar genom åren, mest ned. 1988 försökte man rädda imagen med "White elephant" som hade en Bathurst racingpreppad Holden V8 på 5 liter under huven
Fiero var en särling i Pontiacs sortiment med glasfiberkaross och mittmotor, här står prototyper för facelift 1989.
Och en till, med mycket drag av storebror Firebird.