Mer från krigsåren, även i Sverige insåg många att det skulle komma en ny marknad för nya fordon. Philipsons planerade att ta steget från att vara försäljare till tillverkare. Det blev dock inte så, en fullskalemodell hann göras innan finansiärerna tittade åt en flygplanstillverkare i Trollhättan som just presenterat en liknade småbil.
Willys Jeepster var en märklig produkt av sin tid, en sport-Jeep, någon coupé byggde dom dock aldrig själva men denna gjordes av Alcoa, i aluminium 1949.
Volvo vågade sig på djärva former emellanåt. lyx-PV:n Margaret Rose blev dock inget av.
London taxis vet nog alla hur dom ser ut,och såg ut i flera decennier. Men andra aktörer vid sidan av Carbodies tog fram prototyper för den luckurativa taximarknaden. Den här med det okonventionella insteget kom från Birch 1953.
Jensen fungerade som prorotypverkstad åt BMC, och tog fram den här snygga 1100 cabben 1967, men den kom aldrig i produktion.
Årsmodell 1958 från Hudson skulle egentligen sett ur såhär, men det kom aldrig några 58:or. Efter 1957 års dystra siffror med blott 3100 Hudsons byggda ströks märket helt ur katalogerna.
Triumph Stag blev senare en öppen kompromiss med targabåge, men ursprugligen även tänkt som fastback coupé, det här är den första prototypen till kommande Stag 1965
Efter en massagekur hos Michelotti såg den ut så här 1968, mer lik det färdiga resultatet.
Stag lanserades 1970, men än hade man inte släppt tanken på en coupévariant, den här prototypen är från 1971.
Fords sorgebarn Edsel hade börjat 1958 med katastrof och sen blev det värre. 1960 års Edsels var bara hastigt uppsnofsade Ford Galaxies , men in i det sista hoppades några envisa sinnen på en vänding för Edsel och det fanns alltså långt gångna planer på att låta namnet fortsätta på en parallellmodell till den helt nya kompakta Ford Falcon.
Av dessa bilder som daterar sig från juli 1959 så skulle den då få heta Edsel Comet, men idén ströks fort, förutom namnet Comet som kom att dyka upp på Mercuys syskonmodell till Falconen
Det verkar som att man inte informerade designavdelningen alls om att dödsdomen mot de Soto skulle verkställas, utan man hade redan i februari 1960 gjort klart fullsskalemodeller för 1962 års modeller.
Och senare under året planerades till och med en ''dream car'' att kunna visa upp på mässorna för 1962. Den skulle av allt att döma heta De Soto Paris, men kom aldrig längre än till en kvartsskalemodell, ocn några fina illustrationer.