Direkt efter kriget så gjordes det många spännande prototyper hos Studebaker, bland annat denna wagon med stora delar av karossen i plast.
Och en liten sedan från Studebaker med för tiden väldigt moderna linjer. Mer europeisk än amerikansk.
Nästa Studebaker ser också påfallande europeisk ut, kanske inte så undra på då Porsche var inblandade i projektet som hette antingen type 542 och/eller Montello beroende på vilken källa man tittar efter. Året uppges till 1953.
En tidig pontonkaross, Chryslers A-109 stod klar tidigt 1946, att man fortfarande led av materialbrist kan man se på de lackade plastnavkapslarna och sparsamma utsmyckningen, grill och blanklister fick göras i rostfritt.
Efterkrigstiden innebar en ny jättemarknad för personbilar. Fler än de etablerade tillverkarna ville vara med och ta för sig av kakan. Denna prototyp kom från flygplanstillverkaren Beechcraft 1948. En låg bred kaross som gav gott om plats för tre i bredd samt stora rutor med god sikt var banbrytande, men det blev bara en eller ett par prototyper. Notera även genomskinlig ratt!
Packard var exklusiva bilar, denna fräcka fastback med hardtop från 1950 kallades Monte Carlo. Förvillande nog byggdes det fler prototyper senare med samma namn, men just denna var särdeles läcker, men var aldrig tänkt att gå i produktion.
Mera fastbacks, Corvette lanserades 1953 och året efter sågs denna läckra coupé med namnet Corvair. Det blev bara en enda byggd, men namnet kom igen flera år senare på en helt annan biltyp.
Studebaker var från 1953 och en del år framöver nästan ensamma om att inte ha en cabriolet på programmet. Men det var tydligen tänkt att bygga en på den nya Starliner coupén från 1953, men därav blev det underligt nog intet.
Och en annan märklig Studebakerprototyp, med landautak, eller targa om man så vill, 1953.
eeps lätta FC-serie var rätt framgångsrik, och 1958 gjorde man även en smart liten van på detta chassi. Den ser rätt påkostad ut men antagligen såg man ingen anledning att utveckla konceptet vidare just då, van-boomen låg fortfarande långt fram i tiden .
1960 lanserades ju Chevrolet Corvair med svansmotor och radikal ny design. Liksom med så många andra modellserier var det tänkt att den skulle delas i flera divisioner, som denna Oldsmobile.
Och hos Pontiac var det tänkt att den skulle heta Polaris. Men dessa två syskon ströks före premiären.
Andra syskon som kom bort, 1959 presenterades Chevrolet El Camino, och i samma veva gjordes även en Pontiac prototyp på samma sätt med projektnamnet El Catalina, men idén skrotades efter ett exemplar.
Men däremot dök conceptet upp igen på Grand Prix 1966, utan uppföljning.
Och återigen provade man ut en prototyp 1968, baserad på Tempst Le Mans.
De lätta små pickuperna Chevrolet El Camino och huvudkonkurrenten Ranchero från Ford dominerade marknaden, men AMC hade långt gångna planer att norpa en bit av den med den här lilla modellen Cowboy baserad på Hornet och daterar sig från 1971. Men det blev inte mer än denna enda prototyp.