På Münchenmässan 1951 visade Borgward-Hansa upp den här sportiga coupén som sen aldrig sågs igen. Karossen hade knackats fram av Rometsch.
En rejäl stationsvagn från Steyr, färdigställd 1952 men som blev om intet. Istället fick det österrikiska bolaget nöja sig med att licenstillverka Fiats under en tid framöver.
Ett par år innan Austins hundkoja revolutionerade bilvärlden med sin kompakthet syntes den här lilla lustiga saken stryka runt vägarna i Warwickshire. Där hade Hillman hade sin fabrik och den här lilla bilen kallades Slug, året är 1955.
En Skoda som vi antagligen är lika glada åt att den inte blev nåt mer av är den här prototyp 989 från 1958.
En annan östeuropé, Wartburg visade upp den här snitsiga sportbilen 1961.
Rovers vackra P5 serie byggdes inte som nånting annat än sedan, men tidigt gjorde man en rätt rejäl och påkostad stationsvagn på prov 1961.
Jaguar byggde heller aldrig skåpbilar i egen regi, dock så kom en del utomstående verkstäder att bygga om ett antal för kunders räkning. Men denna sportiga kombi byggdes på försök av Jaguar själva på mk.II:ans kaross 1962.
Likaledes gjorde Aston martin aldrig heller några fyrdörrars sedaner innan Lagondan presenterades 1975, med ett undantag av denna prototyp vid namn MP230 från 1969. I stora drag en fyrdörrars DBS, och visst blev den riktigt vacker.
I slutet av sextiotalet blev det populärt med sportiga kombibilar såsom Volvo 1800ES och Reliant Scimitar. 1971 presenterade Peugeot denna vackra Pininfarinadesignade sportkombi som baserades på 504 coupén. Riviera hette modellen som dock bara gjordes i detta enda exemplar.
Likaså gjorde Brasinca i Brasilien en liknade kaross på sin Uirapuru coupe ett par år tidigare, även här bara i ett exemplar men denna kom faktiskt utanför utställningshallarna och användes under ett par år som polisbil i Sao Paolo!
Rovers SD-1 serie var en femdörrars hatchback men tidigt föreslogs det även en kombiversion av den, men den åkte direkt in på museum och där står den än idag.
De Tomaso Deauville var en sidomodell hos sportvagnstillverkaren som byggdes från 1971 ända till 1985 men på dessa år gjordes totalt bara 244 exemplar. Den sista Deauvillen byggdes underligt nog som kombi, till Alessandro de Tomasos fru, men fick husarrest och står ännu på De Tomasos museum.
GMC:s dräparvagn Syclone byggdes bara som pickup och fick en syskonmodell i skåputförande som hette Typhoon. Men på prov gjorde man en fyrdörrars Typhoon också .