Joseph Ganz hade tidigt en idé om en folkbil, en billig bil och här är första prototypen klar 1930. Prototypen byggdes hos motorcykelfirman Ardie.
Maikäfer nummer två 1931, det sägs att både Adolf Hitler och Ferdinand Porsche var intresserade av projektet. Men tiderna vände fort, Ganz arresterades 1933, släpptes och flydde till Schweiz 1934, så några små Maikäfers syntes inte rulla i Tyska riket.
Stromform var det nya på 30-talet och art decons höjdpunkt. Hansa 1500 'windspiel' kan betecknas som en experimentvagn, med slimmad kaross byggd av Vetter.
Davis byggde en trehjulig roadster kallad Divan som skulle bli 40-talets nya sportbil. Det blev den inte, bara 16 bilar gjordes. Så fick man idén att få militären intresserade av en trehjulig jeep, det blev dom inte.
Fusi var en mindre känd italiensk motorcykeltillverkare. 1948 visade man upp en hel bil på Turinmässan. Den kallades Aurora men blev inget mer än enda prototyp. Den hade en rak åttacylindrig motor på 1 liter, sammansatt av två Fiat 500 motorer.
Lyx och elegans som inte kom nån vart. Denna Bentley med svepande moderna linjer sågs 1949. Den kallades Estoril och skulle visa spåret för nya moderna lyxbilar. Dock kom man många år framöver hålla sig till konservativa former istället.
Daf visade upp sin första personbil 1959, men redan 1956 fanns prototypen P600 klar, som kombi.
Scania importerade Willys till Sverige, 1959 gjorde man en prototyp på en Willys FC-150 som skulle kanske bli något fordon med betydelse för militären trodde man . Det blev det inte.
FSO Warszawa var i stort sett en rysk Pobeda. I slutet av femtiotalet skulle man förnya sig, och Ghia kontaktades. Det blev en prototyp med modernt utseende, men det blev dessvärre inget av den.
En Warszawa kombi gjordes också hos Ghia och inte heller den blev det någonting av.