I september 2014 köpte Hans Amazonen av ett dödsbo.
Det fanns delar till många objekt i ladan där den stod, men tillsammans hittade de allt de skulle ha med sig utom den speciella varvräknaren som troligen hade blivit stulen.
Mycket var monterat på Volvon, men när den kom hem till Hans garage togs motor, växellåda och framvagn bort.
Karossen har de inte behövt göra något med förutom att dörrarna har justerats.
Framvagnsbalken och länkarmarna blästrades och lackerades om. Eftersom den tidigare ägaren hade lackerat motorutrymmet först och sedan de yttre delarna fick Robert maskinpolera bort färgdamm i motorutrymmet.
Motorn som satt i var en utbytesmotor, vilket angavs av den här fina dekalen. Den försvann förstås när motorn lackerades om och Robert som gärna vill att allt ska vara 100 procent original har försökt hitta en ny dekal att sätta på.
Det var inte bara frågan om en penselrenovering. Robert tog isär motorn då kamaxeln hade gått ner sig.
Förutom kamaxeln byttes alla slitdelar och toppen renoverades.
Alla fjädrar och bussningar i fram- och bakvagnen byttes ut. Väghållningen förbättrades med Bilsteinstötdämpare, sänkfjädrar och krängningshämmare från VP Autoparts.
”Farsan är en jävel på att dra bromsrör”, utbrister Robert. Även andra delar av bromssystemet åtgärdades. När man inte fick ut kolvarna ur oken så byttes de ut. Även bromssköldarna byttes mot nya.
Ett knappt år efter köpet kunde Hans och Robert göra den första långresan till Volvoträffen VROM i Göteborg. Där fick Hans ta emot en pokal för finaste klubb-bil från träffgeneralen Håkan Gedda!