Rolls Royce är inte vad man förknippar med praktiska kombis, men en del har beställts så genom åren. Oftast har det rört sig om att man modifierar tidigare karosseri, som i det här fallet. Beutler i Schweiz fick i början av femtiotalet i uppdrag att bygga den här praktiska minibussen åt det exklusiva hotellet Schweizerhof, bilen är från början en Phantom II från tidigare delen av 30-talet.
Detta är en Rolls Royce Phantom II från 1932 men skärmarna skvallrar om att karossen är byggd senare, och mycket riktig så var det Bohmann&Schwartz som försåg det här chassit med shooting brakekaross 1939
En ganska elegant shooting brakekaross från Rippon på Rolls Royce 20/25
Vincents of Yeovil hette firman som byggde den här 1933, också på en 20/25 med chassinummer GSY80.
En Bentleykombi från samma företag, 1937.
Rolls Royce Wraith från 1939 med fransk kaross. Den här är från Binder i Paris,
Radford var de mest flitiga på att göra stora Rolls och Bentleys extra rymliga. en Bentley mk VI från Radford 1947.
Park Ward var helägt av Rolls Royce sedan 1939, vid sidan av ordinarie karosser så stod dom också för en del specialjobb för kunder med annorlunda önskemål. Som denna Silver Wraith byggd 1948.
Bentley mk VI från Rippon 1950
Det ser ut som en förvuxen Mercedes, men är faktiskt en Bentley. Schweiziska Wendler verkar haft en Mercedes eller två över för att skapa denna kreation, som även har lite inslag från Ford med mera. I botten en S2 Continental från 1960.
Kombibyggen på Silver Shadow är inte så särskilt unikt, men den här lär dock vara fabriksbyggd.
Och det här är en modell som officiellt inte existerar, men äöndå serietillverkad. 1994 Visade Bentley upp Java upp som en conceptbil, trodde vi. I hemlighet sattes den i begränsad produktion och åren 1994-96 gjordes den som coupe, cabriolet och även kombi. En siffra uppger tretton stycken gjorda men en hel del är diffust med dessa.
Bentley Spectre är också en modell som egentligen inte finns. Men ett par exemplar skall ha byggts 1997.
Nästa Bentley är därmot specialbyggd av Von Genaddi, Arnage Shooting brake har byggts i ett par exemplar av dom, denna från 2002.
Den förnäma beteckningen Shooting brake har fått renässans. 2005 visade italienska Castagna upp en Bentley Continental Shooting Brake.
Och 2010 sågs ännu en shooting brake studie baserad på Bentleys Continental, Flying Spur wagon kallas den och byggdes av Touring i Milano.