Avgasupphängningarna smälter av i värmen!
Vi hittade i alla fall färjan över Elbe. Vi har rundat Hamburg och Bremen och nu hamnat i Holland. Vår idé att bara ha ståltråd och silvertejp har hittills funkat. Peppar! Det är otroligt varmt ute 32* så bilen överhettar hela tiden. Motortempen ligger på 95* så vi måste åka saktare och stanna ofta för att svalka motorn. Tyvärr kommer motorvärmen också in i kupén så svettigt blir det.
I Oldenburg hittade vi en merca-affär utöver det vanliga! När vi parkerade mitt framför entrén kom chefen ut och viftade. Han blev blev helt betagen av vår farkost och visade sen runt i alla lokaler. Verkstaden och sen alla bilar. Mercor för 400 miljoner var bilarna värda sa han. Jag frågade försiktigt om han hade nå't vi kunde byta med? Vi får åka vidare med Saaben ett tag till (tyvärr?).
Ett privat Saabmuseum – måste givetvis besökas!
Sen gled vi förbi en stor Saabhandlare Van Aalderen som fortfarande sålde och reparerade Saabar som på gamla goda tiden.
Och som vanligt blev jag tvungen att öppna huven. Han som hänger bakom huven har jobbat där i 40 år med Saab. När jag skulle stänga frågade han om han fick låsa huven med spaken under instrumentbrädan. Han sken som en sol när det var gjort! Dagens grej för honom?!
Nästa dag: Först utcheck från villahotellet där vi parkerat inne i deras blomrabatt för vi skulle stå säkert tyckte de igår.
Trevliga småvägar i Holland
Sen som vanligt ett trevligt besök hos Onno Kempink i hans verkstad. Idag behöver vi ingen kopplingswire men en kopp kaffe och massa Saabsnack! Han lever på att renovera mest gamla Saabar.