Volvo PV60 var klar redan 1939 - men kriget kom emellan. 1946 kom den däremot ut till allmänheten, medan Saab fortfarande var en flygplanstillverkare i Linköping. Snart skulle det bli ändring på det
1950 kom Saab 92 med framhjulsdrift och en särpräglad form som följde med länge. Den var så långt ifrån Volvo som det bara var möjligt.
Men nån kombi hade dom inte - det kunde Volvo erbjuda med sin Duett.
I marknadsföringen hade Saab ett tekniskt övertag, sina avancerade stridsflygplan som räknades till världens främsta.
Volvo såg emellanåt också till att låta sina bilar synas med flygplan. Gärna lite lite mer flärdfullt och internationellt. Här PV544 med SAS Boeing 707 i New York.
Sportbilar - Volvo kom med sin roadster i glasfiber 1956, den blev dock ingen större framgång med 68 byggda exemplar.
Samtidigt kom Saab med lilla läckra Sonett, en bil som egentligen inte var menad för allmänheten utan för tävlngsbruk. Den blev inget vare sig för vanligt folk eller tävlingsförare då man bara byggde sex exemplar.
Volvo Amazon, i sin hemstad Göteborg
Och Saab fotograferad i sin hemstad Trollhättan. Moderna neonskyltar i på Drottningtorget ger en kontinental touch.
Amazon visades gärna upp i lite finare omgivningar, här på golfbanan.
Och med flygplan, som på Torslanda med Volvos eget affärsplan, en Piper PA23 Apache.
Volvo Amazon med celebert sällskap i form av Christina Schollin.
Här är Christina Schollin igen och titta nu har Saab också en kombi!
Men säkerhetsbälte hade dom inte, det stoltserade Volvo med i sina annonser med det moderna trepunktsbältet 1959.
Saabar för stora och små ur brittisk reklam 1961.
Andra sportbilsförsöket blev desto bättre för Volvo än det första. P1800, senare 1800S och E kom att byggas 1961 till 1973.
Saab tog upp utmaningen efter några år med sin Sonett II.
Volvo P1800 visades gärna upp med kändisar som Roger Moore, Jaqueline Welch, prinsar och prinsessor från olika kungahus. här är prinsessan Desirée med sin vita 1800, kronprins Carl Gustaf körde också 1800
Och Saab Sonett med Lasse Lönndahl.
I slutet av sextiotalet stod man inför ett paradigmskifte både hos Volvo och Saab - hur skulle framtiden se ut hos dom? Volvo körde på det lite större, fyrkantigare och praktiska med 140-serien 1966.
Saab pesenterade sin första helt nya modell hösten 1967, den var allt annat än vad Volvo var, fast nu hade man en fyrtaktsmotor att konkurrera med också.
Men nån kombi kom inte på nya Saaben, däremot blev Volvo 145 en stor framgång.
Däremot kom Saab med den smarta kombicoupén 1974.
Volvo försökte sig också på en kombicoupé men det blev inget bra...
Sen kom Saab med sin turbomodell och skapade en veritabel turbofeber. Snart skulle alla ha minst en turbo i programmet. Fortfarande kör man hårt på sitt flygtema i annonseringen. Här 900 Turbo med en JA37 Viggen, som ju har Volvomotor.
Dags för generationskifte igen, Volvo blev ännu kantigare och lite lyxigare med sin 760 och lite senare kom den mer alldagliga 740.
1984 kom ju Volvo 740 och precis lagom efter det kom Saab ut med sin nya 9000, två starka svenska konkurrenter, eller komplement hur man nu ser på det. Dock ingen kombi från Saab denna gången heller utan man körde på sitt kombicoupémellanting.
1986 var det dags för tredje vändan sportcoupé från Volvo med nya Nederländska 480ES. Saab hakade inte på denna gången.
Däremot hade Saab strax inan presenterat en cabriolet, något som Volvo inte hade.
Så man försökte sig på en cabrioletvariant av 480ES, men det stannade vid bara några prototyper.
Det var först med C70 som Volvo kom med en riktig cabriolet att konkurrera med. Men det dröjde ända till 1997.