Sonett III framför Nohabs gamla lokfabrik, där nu Saabmuseet huserar.
Och en Sonett I, i Trollhättan kunde man då se inte mindre än tre av de sex som gjordes. Två finns på museet och så denna röda som är privatägd.
Besökare från många olika länder drogs till Saabfestivalen, 96:a från Tyskland.
Välberest Saab 95 från England.
Två generationer 900 cabägare från Belgien
En röd och dansk 900 cabriolet.
Saabentusiaster från Tjeckien.
Prydlig EMS från Tyskland
Och ända från... Island. Hur tar man sin Saab till Trollhättan från Island? Jo, färja till Färöarna, och sen färja igen till Hirtshals för att ta nästa båt från Fredrikshamn och över till Sverige, lätt som en plätt va?
En stor del av helgen kom att kretsa runt nyligen bortgångne Erik Carlsson, i museets entré kunde all skriva ett minnesord.
Och så hade man parkerat några av bilarna Erik kört vid ingången.
En underlig Saab som fått plats i samlingen, en Saab Safari och vad är nu detta? Jo, ett par stycken gjordes på beställning av Yngve Nilssons karosserifrabik i Laholm.
Museet har också fått en entusiathörna, här står Åke Zachrissons V4 rallycrossbil, så som den såg ut den tävlades med sist, 1978
Ett antal bila har lånats in av diverse entusiaster för att visas upp. Klas Påhle från Laholm köpte sin Saab 1976 och körde 83000 mil med den.
Nicolina Hübinette med Saaben som hon bland annat kört Carrera Panamericana med.
Spindeln i nätet för hela Saabfestivalen, och motorn i Saabmuseet, Peter Bäckström.
Sibylla Gustafsson är väl känd för många Klassikerläsare, och givetvis har hon lånat ut en Saab till entusiasthörnan också.
Och här kommer Sibylla själv inrullandes.
Ser den inte lite väl lång ut? Jo, för det är en 900CD, den ovanliga modellen med lite extra benuytrmme.
Det finns även några Toppolas som överlevt.
Pärlan på släp efter bruksbilen, i väl tilltaget bruksskick..
Såklart dök ju en del Saabpersonligheter upp, Björn Envall.
Och i konsthallen ett stenkast ifrån hölls vernissage med Rony Lutz alster. Som illustratör hos Saab mellan 1969 och 2003 så har ingen har tecknat så många Saabar som han.
Och det fanns många underhållande anekdoter ur Saabs historia att berätta.
En klassiker redan innan den kom, och principiellt sett kom modellen aldrig ens att komma ut. De fåtaliga vagnar som hann byggas såldes direkt på exekutiv auktion med förbehåll att de aldrig någonsin någonstans fick registreras och tas i trafik. Men nu har en del hittat ut på vägarna ändå, denna kom ända från Tjeckien.