Bilarna återigen prydligt uppställda och avdammade. Och de små förhatliga utmätingslapparna noggrant bortskrapade.
SAAB-entusiaster passade på att vårlufta sina fordon i samband med denna dag
och en hel del trevliga fordon rullade in framför museet.
improviserad VIP-parkering av klassiska modeller utanför entrén
racer-Sonett, en av de få med tvåtaktare har dykt upp igen
Poker Wallenberg blev glad av att hitta sin egen gamla special-SAAB, som han lät förse med cabriocoach tak och lite annat godis.
Självaste Konungen hade nog inte fått en mer uppmärksammad entré denna dag, än när Saabs grand old man Erik Carlsson "på taket" anlände
Klockan slår 11:00 och portarna slås upp för första gången på flera månader.
I entrén möts man av vad som kunde blivit, men aldrig kommer att bli, nya 9-5 Aero kombi...
Saabs tävlingskarriär började tidigt, denna från 1950 visar hur en rallybil såg ut då.
Två av de totalt sex tillverkade Sonett I ägs av museet.
Och även många moderna prototyper och conceptbilar finns på plats.
Hallen fylls på, många tog en utflykt hit i det fina vädret, inte bara från Trollhättan, utan även besökare från Norge, Danmar och England hade tagit sig hit för detta.
Och så anländer ännu mer besökare.
Räddare 1, Claes Johannson får prata SAAB med likasinnade entusiaster
Räddare 2, Poker Wallenberg
Räddare 3, representanter för Trollhättans kommun och näringsliv fick också komma till tals på den officiella invigningen.
Räddare 4, den driftige intendenten för museet, Peter Bäckström presenterar sig.
Nyfikna notabla åhörare i fonden...
Peter Bäckström i vimlet med Stig L Sjöberg, grundare av Albinsson&Sjöberg förlag.
Erik Carlsson hade en hektisk dag och tog sig tid med alla.
Autografpennan gick varm...
Erik spankulerar bland några av tävlingsbilarna, 96 Baja 1000 Special, Sonett, samt monstret, Erik har kört dom allihop.