Mercedesprojekt daterat 1956, två förslag troligen för en ersättning av W188/W189 modellen , det vill säga 300S Adenauer . Detta projekt kallades W221 och gjordes i ett par varianter, men någon sådan serie kom aldrig till skott. Inte förrän 2005 kom man att använda W221-namnet på dagens generation S-klass
Lyxbilsmärket Horch kom att hamna i fel zon efter krigsslutet, men innan den östra zonen ströps åt så byggdes ett antal bilar, däribland denna prototyp kallas 920S så sent som 1950.
Testbil från Fiat benämnd tipo 111 från 1955 och bär klara drag av de kommande mer strama sextiotalsmodellerna.
På tipo 112 från 1957 hade säkerligen Pininfarina hjälpt till att stöka till fronten då den påminner ganska mycket om samtida Nash, vilka Pininfarina också var inblandade i.
Då ställer sig frågan nästan automatiskt om några från Skoda varit på semester i Turin och kikat lite där man inte får titta. Skoda var ett steg närmare modellen 1000MB 1958, med en liten skopa industrispionage så fick man till en front som var snarlik tipo 112, men de senare produktionsbilarna fick en mer anpassad dito.
Michelotti skötte allt som oftast ritstiftet åt Standard-Triumph, här är två sedaner som kallades Zebu från 1958, vilket torde vara ursprunget till den senare Triumph 2000, som kom 1963.
Lincoln Diplomat i fullskalemodell, något för vild att sätta i produktion, 1958 års Lincoln kom att ha en tyngre look, och namnet Diplomat användes aldrig heller hos Ford.
Namnet Diplomat använde GM i Australien på en prototyp till en Holden i tungviktarklass, men 1975 hade bensinkriser och annat elände även hunnit ikapp därnere och Holden Diplomat åkte ut i kylan
Fyrdörrars Studebaker Avanti? Ja det kom såpass långt att två körbara prototyper byggdes hos Pichon-Parat i Frankrike, men sen drogs proppen ur, båda bilarna finns bevarade idag
Samtida med Avanti, 1963 försökte man blåsa liv i Packard igen, åtminstone en bil med V12 motor byggdes, men sen försvann den spårlöst.
Från Sovjet, en modernare Moskvitch kallad 355 från 1970, AZKL-Moskvitch kom att göra en hel del intressanta prototyper under 1970-talet men det slutade ändå i princip med att folket fick hålla tillgodo med de gamla modellerna nödtorftigt uppdaterade.
En Vaz som fått ny snok, denna prototyp är framtagen tillsammans med Porsche 1976, som då även fixade väghållning och motorbiten till lite högre standard. Varför detta samarbete kom till och hur det verkade är något diffust, men någon Porsche-Vaz kom dock inte ut på vägarna.
Lancia Beta som hade haft premiär 1972 var en femdörrars design, men runt 1980 laborerades med en uppdatering till en vanlig sedan, denna Beta kom dock inte längre än såhär, men istället byggdes en faceliftad variant som kallades Trevi, men blev ingen större framgång.