Under femtiotalet kallade Dodge sina stationsvagnar för Sierra. Här Custom Sierra wagon 1956.
Renault 10 Sierra var en exportspecial för Nordamerika, bilarna sattes samman i en fabrik i Quebec.
GMC Sierra var Chevrolet Silverados mer vältrimmade syskonmodell. Namnet Sierra började användas 1972 och görs så än idag.
GMC:s motsvarighet till El Camino hette Sprint, och gick 1973 få med ett rejält sjok trädekor på sidorna. Då hette den Sprint High Sierra.
Monteverdi Sierra, elegant lyx från Schweiz. Reklamen skröt man med att den var byggd med Schweizisk precision. Det må vara som det var med det då bilen egentligen var en maskerad Dodge Aspen med kaross från Fissore...
Drygt 50 stycken Monteverdi Sierra skall ha gjorts.
Före Ford Sierra kom Dutton Sierra, byggd på Ford Escort. Sierra presenterades som kit car 1980 och skall ha sålts i hela 3000 exemplar till början av 90-talet.
1982 kom den futuristiska Ford Sierra. Basmodellen hade inledningsvis svart frontmaskering.
Den karakteristiska fronten utan grill var förbehållet den lyxigare Sierra Ghia och tuffa XR4i varianterna
1987 kom en liten facelift och se där, en liten mun börjar skönjas.
1991 kom en ny faclift och nu fick den en liten men dock anständig grill i fronten. Något mer ansiktsfyft blev det itne då Sierra lades ner 1993.
Ford Sierra Rural hette kombin från Argentina
Ford Sierra 280GT var en annan exotisk variant, dessa Sierra 280 byggdes i Venezuela.
I Sydfarika fanns också varianter vi aldrig fick se här, XR6 med V6 på 3 liter. Samt den ännu häftigare och sällsynta XR8, med femliters V8.
Och avslutningsvis åker vi till Indien, Tata Sierra presenterades 1991 och har sålts i blygsam skala i Europa, främst Spanien. Men här fick den heta Tata Telcosport. Tata Sierra gjordes fram till 2000.