Bilarna roterar en del på museet och i entrén brukar det alltd bjudas på något extra spännande. Som denna 935 Dynamik, strömlinjeprototyp från 1936.
Hylla med historia, kanske inte den mest ultimata displayen men effektfull i det nyrenoverade museet.
På nedre hyllplan de äldsta bilarna som då hette Laurin&Klement, här en typ S från 1911
Laurin&Klement type 120 1925.
En våning upp, tuff liten Popular roadster från 1936
Och den späånnande småbilsprototypen Sagitta, 1936.
På översta planet kan man komma åt att se bilarna riktigt igen. Skoda Garde hette coupén som i väst oftast såldes som Rapid.
När Laurin&Klement satte upp sin verkstad i Mlada Boleslav 1895 fanns redan Skoda sen ett par decennier. Men då låg dom i Plzeň och tillverkade kanoner. Laurin&Klement byggde lite mer beskedliga saker som cyklar.
Tidigt började man med motorcyklar, den här från 1902
Ett chassi av modellen Popular från 1934 i skyltfönstret.
En tidig bil från Laurin&Klement, type A runabout 1906
På 20-talet gick man ihop med Skoda och kunde då börja producera bilar i stor skala, Trettiotalets bästsäljare hette Popular.
Stora lyxiga bilar gjorde man också, som typ 645 från 1930
Stora Skoda 919 Superb kom 1939 med fyraliters modern toppventils V8 och med 5,7 meters längd var det en limousine av klass. Ett dussin av dessa gjordes.
Mer folkligt från femtiotalet, Octavia.
1000MB med motorn bak 1966
200RS, brutal tävlingsbil baserad på110R från 1974.
1987 kom en helt ny Skoda med motorn fram, och design från Bertone. Favorit blev dock inte känd som någon kvalitetsvagn men fortsatte tillverkas en del år efter att Volkswagen köpte in sig i Skoda 1991.
Verkstaden är intressant, här återuppstår klassiska Skodamodeller.
Ordning och reda, karossdelar och trästommar reproduceras noggrannt.