En modell som alla blir glada att se – Fiat 600! Den ljusa är en tidig bil, en 58:a med stort soltak, medan den röda kommer ur den sista serien som tillverkades 1965-1969.
Mötesgeneralen Åke Nyberg från Club Alfa Romeo och Klassikers Carl Legelius i väntan på anstormningen av italienska fordon.
Först ut på plan var en Maserati med Skoklosters barockslott som effektfull bakgrund.
En förväntansfull Åke Nyberg – som sett till att Italienska Dagen utvecklats lite för varje år.
Bilarna slussas in av Åke som skall se till att de hamnar rätt i rutorna för märken och modeller - enbart italienska förstås. Till sin hjälp tar han gärna sin megafon.
Denna tävlingsmodifierade Jaguar E-type avvisas vänligt men bestämt. Den hänvisas till besöksparkeringen som utvecklats till träffpunkt för andra märken – Mazda Miata-klubben är där liksom Club Corvette.
Fin utsikt över inrullande bilar hade Lars och Iréne Johansson som anlänt tidigt från Gävle i sin Alfa Romeo Spider V6.
Från raden av Maserati – stor andel nyare bilar, märket säljer bra.
Klassikers tält är rest och Carl Legelius står vid sin ljusblå 156:a som han nyligen återförvärvat i ännu en säregen bilaffär.
Kanske den vackraste Alfan någonsin - coupén kallad Sprint formgiven av Bertone och aktuell åren 1954-62 först som Giulietta, sedan som Giulia.
Coupen kallad Bertone var en riktig långkörare – tillverkades i ett otal modeller 1962-1977.
Snyggast av dem alla är 1750 GTV. Tycker i alla fall jag.
Här en sen Junior med sin mer kromtyngda grill.
I en annan division är den sexcylindriga 2600 Sprint – mer touring än sport.
En ikon är den kantiga Giulia i fyradörrarsutförande – detta är en Giulia Super i sitt mest eftersökta utförande.
Alfaentusiaster är kända för att samla på sig reservdelar och tillbehör och här är en som är beredd att dela med sig av sitt överflöd.
En sällsynt överlevare av Fiat Regata, en av Fiats bräckliga 80-talsmodeller, Den är i Sverige nog mest ihågkommen för att den här fick sitt modellnamn stavat med två T – Regatta. Importören befarade att den annars skulle kallas Ragata.
En Fiat 500 rullar in på ovanliga fälgar och med ett mystiskt motorljud …
Motorljudet har sin förklaring – under huven sitter snyggt monterad en trecylindrig Kubotadiesel. Den är på 25,5 hkr, nio hästkrafter mer än den lilla originalmotorn.
Premiär efter en lång renovering – en Lancia Aurelia B24 Spyder med tidig svensk bakgrund. Med chassinummer 1001 var det den först tillverkade Spydern i den högerstyrda serien som föregick den vänsterstyrda. Ett engelskt auktionshus visade intresse…
Som alltid med klassiska Lanciabilar frapperas man av den höga finishen under huven – polerade eller frostlackerade detaljer.
Även interiören på Aurelia Spyder vittnar om det tekniska raffinemang som var Lancias kännetecken när märket var självständigt.
En populär Fiat var Millecento – 1100. Här ett fint exemplar av en tidig 60-talare i exportutförande.
Ferrariklubben hade en särskild del av fältet och ställde ut ett stort antal bilar – det kan ha varit den största publika ansamlingen någonsin i Sverige av detta italienska fullblodsmärke.
Kronan bland juvelerna var denna 275 GTB med omfattande tävlingshistorik som dokumenterats i text på bilen.
Det roliga med de italienska märkesklubbarna är att även nyare årgångar får vara med vilket raden av Alfor från detta millenium vittnar om.
Mellan 156:an och 75:an borde det ha parkerats en Alfa Romeo 155, men den modellen verkar de flesta Alfisti helst vilja glömma – det finns för övrigt inte så många kvar.
Hoffsten Motor kom med en Fiat 126 med en vattenkyld MC-motor från Yamaha…
… måste vara ganska tungväxlad av växelspakens längd att döma.
Två SM från Citroën släppte Åke Nyberg in, helt följdriktigt eftersom deras motorer kommer från Maserati.
Vädret var strålande och inbjöd till picknick bland bilarna. Publiken var ungdomlig – här i märkesklubbarna finns den återväxt av bilentusiaster som de traditionella klubbarna ropar efter.
En i Lanciakretsar välkänd bil är denna klassiska Flavia Coupe i den tidiga serien.
En mycket tilltalande Lancia Appia serie 2 i lagom slitet originalskick och med bara 6 000 mil på mätaren sedan ny år 1958. Att den var till salu kittlade naturligtvis…
En härlig Fiat Multipla av urmodellen stod lite för sig själv men drog ändå alla blickar till sig. Denna tidiga MPV är en genial skapelse. Av den fyrsitsiga Fiat 600 skapades en sexsitsig bil genom att den gjordes frambyggd. Hjulbasen är densamma men längden har ökats med ett fotutrymme på 25 cm framför framhjulen. För krocksäkerhet hade man ett par stötfångarhorn extra.
För uppskattad musikunderhållning denna varma 1 maj svarade Uppsala Hemvärns Musikkår, för dagen med Flygvapnets skärmmössor.
Lancia Beta kom på sin tid i många skepnader. Ganska bortglömd är Spider som inte var en spider i vanlig mening utan en bil av targatyp. Över framsätet en löstagbar takpanel, bakom targabågen en fällbar sufflett.
Formgiven av PininFarina uppvisar Beta Spider en profil dominerad av targakonstruktionen. Beta hade ett inte oförtjänt rostrykte men det var en underbar vägvagn.
Det var smygpremiär för Klassikers nya album Sportextra som hade strykande åtgång. I butik den 10 maj!
Många passade också på att komplettera med äldre nummer av Klassiker.
Alfa GT är en intressant modell som börjar bli samlarbil. Den baserades på bottenplattan från 156 och fanns med fyra eller V6. Tillverkades 2004- 2010.
Ännu mer intressant som samlarbil lär Alfa Brera bli. Den och den öppna systerbilen Spider gick ur produktion år 2010 och de är båda bilar värda att spara på.
När Fiat Coupe introducerades 1993 var det många som tyckte den såg konstig ut. Det kan man fortfarande tycka men med tiden vänjer man sig och den är i alla fall originell.
Släktskap med Saab har Alfa 164 som sålde ganska bra i Sverige, Nu är det tunnsått med dem liksom med kusinen Saab 9000 för att inte tala om Fiat Croma.
En profilbild för att påminna om vilken ren och klar design Alfetta hade. Tyvärr har inte många överlevt i fint skick men det gäller 70-talsmodller från många andra tillverkare också…
En Alfetta 1974 som nuvarande ägaren Robert Hagblom såg första gången när han var tio år och som han nu 30 år senare fått köpa av den gamla damen som ägt den. Bilen är helt original men lite smårostig och körs som rullande objekt med patina.
En Ferraris relevanta data utlagda i vindrutan. 0 -100 på 3.1 sekunder!
En annan bil från Ferrari åkte hem i sakta mak på släp efter en Galant från vad som troligen var den mest besökta Italienska Dagen någonsin. Vi ses nästa år!