En motoriserad låda från 1923. Jörg Skafte Rasmussen var redan stor på att tillverka tvåtaktsmotorer, men siktade på att bygga en bil också. Här är Rasmussens tvåtaktare monterad på en Slaby-Behringer och detta är prototypen till det som kom att bli DKW.
En liten Fiatmodell som kanske skulle efterträda 508? 700 kallades den och gjordes 1939 men sen blev det inte av något mer med det.
Småbilsprototyp från Finland, Wihuri byggdes av Wiima, mest kända för stora busskarosser, 1958.
En märklig tingest som mest verkar vara menad att göra små korta rundturer med. Men det är en av de allra första bilarna som tillverkades i folkrepubliken Kina 1958.
Ducati är kända för sina fina motorcyklar, men efter kriget experimenterade man med en småbil också. Men någon Ducatibil blev det inte av det.
LIkaså tog Kawasaki det naturliga steget bland andra japanska tillverkare att ge sig in i bilbranschen. Det blev blott inte mer än denna prototyp 1962 som kallades KZ360.
Honda gick det desto bättre för. 1962 gjordes den här näpna sportbilen som vi senare kom att lära känna som Honda S360, som sedan förstorades upp till S600 och S800. Men här som prototyp 1962 hette den AS250.
I USA tyckte man inte alltid att "bigger is better". Cadet var ett projekt av Peter Brook hos General Motors ämnat att experimentera fram en riktigt liten kompaktbil. Året var 1965.
Småbilsexperimenten gick vidare hos GM. Den XP512 Urban Experimental var ett litet elfordon tänkt som pendlarbil i storstäder. Med oljekrisen 1973 så var det helt plötsligt fullt allvar att ta fram den här typen av jättesmå bilar.
Izh i Sovjet har gjort flertal experiment i den mindre klassen, den här kallades TE och är från 1967.