En del äldre Maybachbilar att förses med modernare karosser från Spohn. Denna Maybach karosserades om 1949.
En stor öppen tourer på ett Maybach SW38-chassi byggdes också samma år. Chassit är från 1938, den extra luckan i framskärmen döljer reservdäcket vars placering var detsamma som var brukligt före kriget.
Nu hade Spohn använt samma finess på en pontonkaross redan 1936, med ett resultat som kanske gav en föraning om vad som komma skulle...
Men de gamla Maybachchassina tog slout och nu började det bli konstigt på allvar. Detta är en Packard av 1951 års modell från Spohn, som bär tydliga influenser av Buicks conceptbil Le Sabre som visades samma år.
Och en annan karikatyr på Buick Le Sabre som faktiskt även är byggt på ett Buickchassi
En Chrysler från 1950 som fått nos som en Buick och fenor baktill...
Men under denna egendomliga period byggdes en del guldkorn också, man hade kontrakt med nystartade sportbilstillverakren Veritas och levererade karosser till deras modeller, Veritas Scorpion roadster 1950.
Av de monstrositeter som främst byggdes på äldre amerikanska finns åtminstone en bevarad på tekniska muséet i Speyern, detta alster är byggt på en Ford av 1940 års modell.
En Lincoln från 1949 med Spohnkaross som är byggd 1953, trots sitt kitcar utseende gjordes de flesta Spohnkarosser på hantverksmässigt sätt i plåt.
Mercury troligen från 1953.
Och en Pontiac från 1950, man ser att allt mindre karossjobb görs, istället handlar det om ren styling där man använder delar från andra modeller och fogar ihop. Här ser man hur rutan även är kapad. Skiljer sig inte så mycket från den trenden med custombilar i USA som uppstod vid samma tid.
Och däri ligger nyckeln till varför Spohn i Ravensburg kom att bygga dessa egendomliga alster. Efter kriget kom många amerikanska soldater att stationeras i Tyskland, och en fördel man hade som soldat var att kunn ata med sig sina fordon vart man än blev stationerad. Då customflugan slog igenom bland ungdomar hemmavid och många unga grabbar i armén hade ett givet bilintresse, så profilerade sig Spohn på att bygga om deras gamla kärror till rena customåk.
1954 gjorde man även karossen till den här prototypen som var ett försök av Messerschmitt att bygga en normal storbil istället för sina trehjuliga minibilar, P-511 stannade dock på försökstadiet.
Bröderna Gaylord ville skapa en superexklusiv sportbil, Gaylord Gladiator. För designen stod Brook Stevens och karosserna skulle byggas av Spohn. Prototypens enorma lyktor kom inte på den färdiga Gladiatorn, som bara byggdes i tre exemplar.
Denna Chevrolet av tidig femtiotalsmodell sägs vara byggd 1955, efter det blev det tunt med orderingång för Spohn, firman slog igen ett par år senare
Kanske den sista Spohnkarossen? En Jaguar i annorlunda tappning som färdigställdes 1957.