Austin gjorde flera varianter av en mindre sportbil på Minins plattform, ADO34 dök upp i ett antal skepnader 1960-64. Som en tänkbar ersättare för MG Midget/Austin-Healey Sprite modellerna.
TVR Trident visades 1965, design av Trevor Fiore, karossen byggd hos Fissore och med en 260" V8 som hämtades från Ford. Men modellen gick ett märkligt öde tillmötes. TVR gick knackigt och bara fyra Trident byggdes. Rättigheterna till modellen övertogs av en TVR-återförsäljare som skapade Trident Cars Ltd som modifierade TVR:s modell i egen regi.
Corvette har alltid varit tvåsitsiga, men med den nya Stingray som presenterades 1963 fanns det förslag om at även göra en förlängd Vette med plats för fyra. Det kom inte längre än den här fullskalemodellen.
Triumph brukade ofta anlita Michelotti för designjobb, Triumph Fury sågs 1965, och delvis kom designen gå igen när man uppdaterade sin Spitfire till mk.IV 1970.
Samtidigt gjorde Michelotti en sportcoupé åt Daf.
På andra sidan jorden vid samma tid. I Brasilien byggde Simca den här prototypen som kallades Tempestade. Simca do Brasil hade behållt den gamla sidventils-V8:an från Ford vedette vilket i trimmat utförande sattes i Tempestaden som var mer menad som en ren racerbil.
I grannlandet Argentina byggde man den eleganta Torino som var baserade på Rambler. Lutteral var en utomstående firma som kontaktades för att göra specialmodeller på Torinon och denna prototyp såga 1968. En del sådana här Torino Lutteral GT:s med fastbacktak kom sedan att byggas, oklart hur många.
Tillbaks till Brasilien, Fei X-3 lavinia var ett sportvagnsprojekt med Chrysler 318" motor, den visades 1970 och sen gick projektet i stöpet.
En sak som förutnämnda Simca Tempestade var tänkt att konkurrera med var den mer kända brasilianska Puma.
Dessa var från början baserade på DKW-mekanik men Vemag-DKW togs redan 1967 över av Volkswagen och Puman fick då VW-komponenter. 1971 satsade man på en större sportvagn med sexa från Chevrolet på 4,1 liter men P8 som den kallades skrinlades.
Experiment i sportvagnsklassen från Skoda 1971, fick beteckningen 724.
Runt 1970 ville Rover också ge sig in på sportbilsmarknaden. En fungerande bil byggdes, P6BS med mittmotor.
Ford GT40 var en legendarisk tävlingsbil, men GT70 är mindre känd. Den utvecklades för tävlingsbruk den också, men skulle även tänkas bli en civilicerad sportbil för vägbruk. Utvecklingen skedde hos Ford i England och motorn var Caprins Essex-V6. Strejker satte dock stopp för projektet efter att bara tre prototyper byggts.
Misstänkt lik en krympt Lotus Esprit men det är en polsk Fiat-prototyp från 1975, baserad på 125p. Tillkomsten, anledningen och vidare öden för denna vagn är något oklar.
70-talet var sportkombins epok, Pontiac lät bygga två Firebird "type K" hos Pininfarina mest för utställningsändamål. responsen var positiv och man planerade att bygga en begränsad serie men den skulle bli för dyr. Dock började verkstaden Deco International i Los Angeles att erbjuda denna påbyggnad till Firebird några år senare.
1986 återupptogs idén av Pontiac igen med en ny type K prototyp.
Fransk Mazda Miata konkurrent? Det kunde Matra P43 blivit 1988.
1991 gjorde Piero Rivolta ett försök att väcka liv i sin far Renzo Rivoltas gamla sportvagnsmodell Iso Grifo, men det stannade vid denna Grifo 90 prototyp som designades av Marcello Gandini.
När man ruskade liv i anrika Bugatti-märket för tredje gången så gjordes en hel del förslag om hur den nya "Veyron"-modellen skulle se ut. Industrideisgnern Walter DeSilvas förslag byggdes iallafall till en fungerande prototyp men ratades efter det.