Det nya decenniets bilmode skulle ha svepande linjer ansåg man och detta avspeglades i de "dream cars" de stora amerikanska tillverkarna byggde för att visa upp framtiden. I något överarbetad form som Chrysler Turboflite 1961, få eller inga designaspekter från denna sågs i produktion, dessutom blev panoramaruta hopplöst ute.
Den nydanande Chevrolet Corvair blev förmål för många experiment hos GM, här en tuff stilstudie med låg fastbackprofil som kallades Monza GT,1962.
Thunderbird "Italien" var en show car som Ford visade upp på mässor 1963. Fast just sånt här sportigt tak kom aldrig senare på någon Thunderbird.
Ford Allegro-X var en del av projekt T-5, som i slutändan blev Mustang, Allegrons design känns mer åt europa-hållet och skrinlades. Dock kom en Allegro roadster att byggas ett par år senare.
1964 gjorde Ford ett annat tufft sportbilsexperiment, Cougar II. Snarlik Corvette men var inte menad att gå i produktion. Namnet återkom hos Mercury några år senare.
1964 byggde man också Mercury Super Cyclone, en showcar basserad på vanliga Comet med en bakruta som påminner mycket om Plymouth Barracuda.
astback in absurdum sågs på Dodge Charger II 1965, denna studie kom dock att gå i produktion i snarlikt utförande, dock efter man hade fimpat akterpartiet nån halvmeter.
Galaxie Magic Cruiser var en show-car från Ford som turnerade runt 1967. den finurliga fastbacken kunde höjas och bli en full kombidel, som dessutom var bäddbar.
En snygg Triumph coupé det inte blev något av. I botten en Herald som knåpats om av OSI, efter deisgn av Michelooti 1964.
Till Europa, Zagato byggde denna studie på Rover 2000-bas och hette 2000TCZ, byggd 1966.
Samtidigt byggde man en Volvo på samma design som också kallades 2000GTZ, och följde upp 1969 med denna 3000GTZ med 3-litersmotorn från 164.
Design är handelsvara, detta futuristiska alster från 1968 ser misstänkt lika ut Citroen CX som hade preimär 1974.
Och det är riktigt, men ursprungligen var dessa två Pininfarinaritade bilar framtagna för BMC, som antagligen tyckte dom var lite för spännnade för sitt modellutbud. Istället satsade man mer på sin kommande Morris_Marina och ADO14-familjen med Austin Maxi. Anbudet på designen gick således vidare och Citroen nappade, passade perfekt i tid och formspråk för en avlösare till långköraren DS