Bild
Nästa artikel

Tjol2012

23 maj 2012

Utställarna stormar in, i täten en Rolls Royce Silver cloud från 1962

Aston Martin DB5

Ett sportvagnssällskap ända från Norge dök upp med fina brittiska vagnar

Också från Norge tuff tidig Healey 100/4

Mer Rolls på ingående, Silver Cloud saloon, 1961.

Ännu en Silver cloud cabriolet, även denna från 1962

Följt av en Silver Shadow, Rolls Royceklubben var starkt representerad på Tjolöholm i år.

Lambretta Lunas lastas av och startas upp.

På hedersplats tronade legendariska motorcyklar, en Indian racer från 1908

Och ett italienskt fullblod, Paton 500GP från 1968

I tungviktarhörnan hittar vi en tidig Volvo lastbil, LV60 från 1930

Volvo Lv85 med busskaross, årgång 1936

Porscheklubben radade upp Nioelvor i blandade årgångar, närmast en 73:a byggd till 911R-specification

KAK kunde stoltsera med ett par legendariska fordon, bland annat denna sällsynta Porsche 904, en av 106 byggda.

Samt Ronnie Petersons March 721X formel 1 från 1972, som startades upp ett par gånger under dagen.

Mer legendariskt hos KAK, Bugatti type 35 från 1925.

Morgans, massor med Morgans, Tjolöholm är inte komplett utan en stor portion Morganbilar.

Från början byggde Morgan bara trehjulingar, och deras Super Sports var rena hotrodden med en stor MC-motor från JAP i fronten. Denna från 1933 har nyss kommit ut efter flera års renovering

Morgan slutade egentligen inte bygga trehjulingar 1952, dom tog bara en paus för numer är Threewheelern tillbaka! Modern twin från S&S på 115 hästar i en skapelse på runt 500 kilo är milt sagt en vild kombinatio

MG är en ett annat dominerande märke i brittiska hörnan, här en rad fina MGA

MG modell äldre, PB, J2 och längst bort en M-type från 1929

Marcos GT 3-litre med Volvo B30 motor 1970

I det brittiska finrummet stod bland annat den här Rolls Rolls Royce cabrioleten, av bara 107 gjorda Silver Cloud II med öppen kaross fanns två på plats.,

Silver Cloud II saloon 1959

Det här är en Rolls Royce Silver Wraith från 1956 med ett magnifikt karosseri från Hooper som kallas ”Empress limousine”. Mycket karakteristiskt med svepet längs karossen ner över bakhjulen.

Detta är också en Silver Wraith från samma år men med en helt annan typ av kaross från Park Ward, en touring saloon med förflutet i Singapore, importerad av nuvarande ägare redan 1976. Skillnaden på en saloon och en limousine är att den senare har mellanruta.

En annan sällsynthet är Bentley Cornische coupe, blott 63 stycken gjordes mellan åren 1971-1982.

Rolls Royce Silver Wraith II long wheelbase, 1978

Silver Shadow var brittiska finrummet i massproduktion, över 20000 Shadows gjordes åren 1965-77, och ytterligare över 10 000 Shadow och Wraith serie 2 från 1977 fram till generationsskiftet 1980. Detta är en Silver Shadow från 1975.

Över till Frankrike, och en Renault 16 från 1968.

Ett par äldre Labans, den svarta från 1966.

Renaultklubben hade även med sig sitt eget servicefordon, en tuff Estafette i tidstypisk dekor.

Vilket kan vara bra att ha när den medhavda Dauphinen trilskas. En mycket speciell Dauphine då detta är en R1093, i princip en fabriksracer som byggdes för homologisering åren 1962-63

Hur många har hört talats om Benova? Troligen inte många då man bara byggde fem bilar, denna B3 sport från 1927 är den enda av dom som fick ratten på vänster sida. Annars byggde Benova främst små kommersiella fordon för taximarknaden under 1920-talet.

Hos Citroenklubben undersöker Hugo Brask hur mycket olja hans 7CV rymmer..

Find Svendsen körde sin fina SM denna söndag

denna inte helt okända AK400 skåpbil är döpt till ”Loranga” av uppenbara orsaker

Nyimporterad Mehari årsmodell 1982.

Hydraulhörnan, I år hade Citroenklubben samlat ihop ganska många fordon att visa upp.

Formfranska, Simca 8 med roadsterkaross från Facel, samma firma som lite senare byggde sina egna bilar med namnet Facel-Vega,

Simca 8 efterträddes av Aronde, en modell som blev ganska populär även i Sverige. Hit kom dom i delar och sattes samman av ANA i i Nyköping, idag finns inte många kvar, denna fina 58:a Aronde är en av få överlevande.

Tysklands motsvarighet torde vara Opel Rekord, som ju även var en storsäljare i Sverige, hela 15610 Opel registrerades i Sverige 1955 som denna är ifrån, dock hade nog inte så många cabriocoachtaket.

Porsche 356 1960

Och en av de åtråvärda 356 Speedsters på plats.

1977 skakades sportbilsvärlden om, Porsche presenterade en bil med motorn fram, till råga på allt vattemkyld, och det var en V8, ingenting stämde nånstans med 928 blev framgångsrik ändå. 928 bygdges ända fram till 1995 när den ersattes av 968.

Opel Kadett rallye, Klassiker-aktuell i vår specialtidning, Klassiker Sportextra.

Mercedes Benz 300SL, måsvingen är mer än bara en modell, den är ett begrepp.

DKW:s, närmast en 56:a Special tvådörrars.

I Auto Union ingick förutom DKW även Wanderer, en W24 från 1938. Wanderer kom inte igen efter kriget förutom att namnet användes på en del cyklar och lätta motorcyklar under en kort period.

BMW Club Schweden brukar ställa upp med en stor variation bilar på Tjolöholm, gammalt och nytt är välkommet. Denna 2002tii var extra fin i skicket.

Så brukar även Mercedesklubben ta upp stor yta välfylld med fina bilar, mycket elegant och ovanlig 250SE cabrio från 1966.

Svenska Fiatklubben är också troget återkommande gäster , denna gången fanns det även med en söt Multipla i ledet.

Fiat 125, fin och ovanlig upmarketmodell från 1969

Svenska kantigheter, Volvo ”Valp” och SAAB Sonett III

Svenska ovanligheter RPB Piraya, projektet med sportbilen från Burträsk som gick ett tragiskt öde till mötes, den fulla historien bakom detta finns också att läsa i Klassiker Sportextra.

Triumph TR7 har aldrig varit vanlig hos oss och ses lite som ett kuriosa, trots det byggdes över 115000 exemplar av TR7/TR8 mellan 1977 till 1981.

Austin Healey däremot skrev in sig i historieböckerna redan som nya, både tilltalande vacker och potent skördade den stora tävlingsframgångar i sin tid, och gör så ännu i historisk racingsammanhang. På tjolöholm dyker de upp i stora flockar för allas trevnad.

Äldsta vagnen i den vackra slottsträdgården hade Alisdaire Lockahart från England tagit hit, det är en Vauxhall ”prince Henry” från 1912. En likadan bil vann det stora vinterloppet mellan Göteborg och Stockholm 1912, till 100-årsjubiléet skall detta göras om, dock under sommartid.

Spartansk instrumentering i Vauxhallen från 1912.

Svenska Vauxhallregistret visade upp ovanliga pärlor, detta var aldrig något stort märke i Sverige och få har överlevt. Denna cavalier är från 1979 och kort därefter upphörde Vauxhall att säljas i Sverige.

En del norska besökare fanns i Vauxhallfållan också, här en Magnum 2300

Och en VX2300GLS.

Vauxhall Cresta 1963

Lyxig och ovanlig Vanden Plas Princess 4-litre R, aldrig någon vanlig syn på våra vägar, och knappt hemma i England heller, drygt 6500 exemplar av den uppsnofsade Austin Westminster som egentligen var tänkt att bli en Bentley, såldes 1964-68

Ännu mer ovanlig, Chevrolet Corvette som kombi ser faktiskt riktigt bra ut, just denna har tidigare skrivits om här på Klassiker.nu, sök på Greenwood i sökfältet.

Polestar/Volvo satsar på racing i TTA-serien, en ny tävlingsserie med kraftigt modifierade karosser som för tankarna till forma tiders biffiga Super Saloonbilar.

Lägsta höjd över havet på Tjolöholm var nog denna Lotus 23B racer.

Så går vi ut en sväng på besöksparkeringen som brukar var alika intressant den, här har två Volvo PV60 parkerat brevid varandra.

Och här hittar vi ännu en Multipla!

Alfetta GTV 1979 i mycket fint skick och ovanlig fräsch kulör

Minns ni Klassikers storbumse 350SE ”Dr Müller”? Storebror 450SE hittade till Tjolöholm.

Sjuttiotals camaro ser man sällan i originalskick, har dom inte dött raggardöden dog dom racerdöden. Rosten tog kål på dom som blev kvar. Denna 75:a Camaro LT var dock väldigt fin med bara tre ägare sen ny.

Pampig Studebaker Special Six tourer på parkeringen, årgång 1923

Fina fenor, Dodge Coronet Lancer 1956

Fina fenor, Buick Limited 1958, enda året denna kromtyngda toppmodell fanns i programmet. 1926 stycken coupéer byggdes.

Fina fenor, Chrysler New Yorker convertible 1961, också det en sällsynt modell, bara 576 stycken gjordes.

Fina fenor, även europeiska bilar fick en släng av detta på femtiotalet, Auto Union 1000Sp kallas även för ”Baby Thunderbird” den här ingick i ett norskt sällskap DKW-åkare som besökte Tjolöholm denna soliga dag.

Två fina DKW till från Norge.

Med släktskap till tidigare DKW, Porsche 944 1987.

Spectre R42 är en raritet, avancerad superbil från England i stort format och lyxig framtoning. Mittmonterad Ford V8 på 360 hästkrafter gav en toppfart på hela 280km/h, bara 23 stycken hann byggas innan Spectresagan var slut 1997.

På besök från 70-talet, det här var den tidens fränaste styling med teddyinredning, kjolar, skärmbreddare och flakelack, få har överlevt tidens tand och tvivelaktiga byggnadsmetoder, men denna Firebird såg dock ut att ha klarat sig bra.

Inte heller ofta ser man Chevrolets mid-size Chevelle Malibu som cabriolet, ännu mer ovanligt med denna är att det är en SS med sexa under huven och svensksåld.

Tillbaks in på utställningen, ännu en fin mid-size, från Ford. Dessa mellanmodeller har länge varit förbisedda. Men just den här svensksålda Fairlane Sports coupe från 1963 renoverades för ett par år sedan av första ägarens söner, och finishen blev helt enastående.

Studebaker Golden hawk var en magnifik vägvagn som ny 1957, kompressormatad motor var standard och gjorde den till en av tidens snabbaste vagnar. Designen stod också i en klass för sig, åtråvärd klassiker idag.

Denna magnifika instrumentbräda som närmast för tankarna till en finare yacht sitter i en Packard Caribbean. Detta var en ytterst exklusiv modell, med tryckknappsautomat synlig vid ratten, dessutom hade den en avancerad nivåreglering som sköttes med torsionsstavar, nästan 6000 dollar kostade ekipaget som ny och bara 276 kunder betalade för detta, år var 1956

1957 kom Ford Fairlane 500 med sitt säregna nedfällbara plåttak, en raffinerad finess som har fått en renässans i våra dagar, systemet fanns dock redan på 1930-talet hos Peugeot. Fords Skylinermodell blev dock ingen succé och försvann redan efter tre år ur programmet.

I ponnyhagen, Mustangklubben har sin givna plats varje år och brukar samla en stor flock med Mustanger av olika årgångar, här en fin Mach 1 fastback 1970.

Ovanlig Ford, Elite var en specialmodell i det något röriga utbudet hos Ford 1974, fanns bara som coupé och var en uppiffad Gran Torino, som i sin tur var en lyxigare Torino. Dessutom fanns en Gran Torino Brougham, detta bara i mellanklassen.

Jaguar XJ coupé är en ovanlig och elegant modell, drygt 10 000 byggdes 1975-78 i lite olika utföranden.

Detta är en Panther Lima, byggdes på Vauxhall mekanik av Robert Jankels Panterh Westwind, en ganska framgångsrik retro-bil som gjordes i 807 exemplar från 1976 till 1982 då den ersattes av den snarlika Kallista som dock byggdes på delar från Ford.

En annan brittisk småtillverkare är Ginetta som bildades redan 1958 och efter många krokiga turer faktiskt är verksamma än idag. Närmast två G33 och den blåa är en G34 från den period i företagets historia 1994-98 dessa byggdes i Sverige, närmare bestämt i Arvika.

Ginetta G32 var baserad på Ford Fiesta fast med mittmonterad motor, ingen kit car utan såldes som färdig bil.

1994 var Arvika Sveriges sportvagnsmetropol, förutom Ginetta så startades även Jösse Car som byggde den tuffa JC Indigo,med mekanik från Volvo 960 i ett rörramschassi. Dock gick det inget vidare och tillverkningen lades ner efter bara 40 bilar färdigställts.

Indigoklubben stod för den mest imponerande uppslutningen, inte mindre än tio bilar kunde dom visa upp, alltså 25 procent av hela produktionen!

Club Alfa romeo Svezia visar som alltid upp både nya och gamla modeller, och i blickfånget en rad Alfa romeo Spider som är både gammal och ny på samma gång, då dessa tillverkades från 1966 ända fram till 1993, närmast en Spider av 1988 års modell.

Spider 1984, då den uppdaterades för 80-talsmodet med ankstjärten i gummi.

Ur-spidern i sitt sista utförande, borta var ankstjärten, istället var det slimmat 90-tal och grunddesignen stod sig alltväl bra

Föregångaren till den framgångsrika Spidern var den vackra Giulietta spider, denna från 1960.

Alfetta 1977 i blå kostym

Slående lik Alfetta i formen var Cadillacs egendomliga Cimarron, lill-caddyn som var en illa förklädd Chevrolet Cavalier kom 1982 och avlivades i stillhet 1988, utan någon större saknad.

Cimarron var många ljusår från fornstora dar, här är en series 62 coupe De Ville från 1955 i skinande turkos pastellfärg,

En annan evigt populär femtiotalare, Ford crown Victoria, också den av 1955 års modell.

1955-56 Crown Victorias är mest förknippade med glastaket som fanns som extra tillbehör, men det hade dykt upp redan året innan på Ford Crestline och även på denna modell som heter Mercury Monterey Sun valley.

Snitsigaste Forden i Europa på denan tid var den öppna Ford Zephyr, den här är från 1960.

Också öppen, vit och engelsk, Austin Healey 3000 vilar i skuggan av fältet.

För första gången tilläts det även stå bilar uppe vid slottsterassen, här en magnifik tungviktare i form av Lincoln Continental 1965, Lincoln var ensamma om att erbjuda den här karosstypen på den här tiden och prislappen var till och med högre än Cadillacs dyraste Eldorado cabriolet, men så fick man två dörrar mer också.

Tjolöholms slott är inte så gammalt som det ser ut, det lät uppföras av köpmannen James Dickson i senmedeltida elisabetansk stil och stod färdigt 1904, retrotrenden är alltså ingenting nytt. I förgrunden en Cadillac De ville 1971.

Fina fenbilar på slottsterasssen cadillac series 62 1961

...och stilikonen, 1959 års modell, som fått symbolisera höjdpunkten på femtiotalets amerikanska bilmode

nere på utställarfältet igen, Cadillac 1956, årsmodellen som låg i skarven mellan det tidiga bulliga och senare års fenprydda låga och raka linjer.

Dodge 880 är en ovanlig och ganska okänd modell, en Dodge som skulle fylla gapet efter De Soto och använde Chryslers kaross, och ärvde de Soto 1961 års instrumentbräda. Detta är en Custom 880 convertible, byggd i bara 822 exemplar och just den här har ett förflutet som startbil på Åbys travbana.

En annan fin och ovanlig bil hos Chryslerklubben är Svein jargvolls Dodge Custom Royal från 1957 med Super D-500 motorn, ett sällsynt tillval som innebar 325” V8 med dubbla fyrportsförgasare, detta gav 310 hästkrafter.

Volvo Heritage uppmärksammade att i år fyller Amazonkombin 50 år, denna och flera andra fina amazoner fanns på plats.

Amazon på engelska? Triumph 1300 från 1967

Fin tidig 144, också från 1967, tillverkades parallellt med sin föregångare under ett par år.

Volvo 780 the italian job, låg långt ifrån 144, Amazon och den folkliga linjen, dyr exklusiv coupé som byggdes hos Bertone i Italien.

Blivande klassiker? Rover 75, den sista i en lång rad prominenta vagnar från den anrika firman, fick aldrig någon efterföljare.

En förfader till 75 var denna eleganta P3, en mellanmodell som bara fanns åren 1948-49 innan den helt omarbetade och modernare P4 introducerades.

Men samtidigt presenterade man också arbetshästen Land Rover, som i sin sidolinje fört vidare Roverarvet in i våra dagar.

Land Roverklubben är alltid med på tjolöholm, och dom sätter en hårdnackad ära i att inte putsa på sina fordon i onödan.

Tvåhjulingar igen, tuff Norton Atlas från 1968

Harley Davidson servi-car är för oss en ganska okänd modell som många tror är ett hemmabygge, men denna trehjuling var en av Harleys mesta långkörare som byggdes från 1932 ända fram till 1973.

Benelli är inte heller så kända hos oss, men dom har faktiskt byggt motorcyklar i över hundra år. Från början var det en vapentillverkare som började bygga motorcyklar 1911 och så gör dom än idag. Benelliklubben visade upp flera intressanta och ovanliga modeller.

Svenska fergusonklubben visade upp en rad fina grållar, en i det närmaste outslitlig trotjänare som idag både vårdas av entusiaster och används på gärdar runt om i landet.

Triumph 1800 roadster torde vara den sista bilen med svärmorslucka? Den presenterades 1946 som efterföljare till förkrigstidens Dolomite, men blev aldrig någon större succé och lades ned redan 1949. Men motorn kom att bli desto mer långlivad, den satte dels i Standard vanguard, och föregående Grålletraktorn.

Och så hoppar vi framåt sådär 40 år, exceptionellt fin Ford escort cab från 1989

En 80-talare som åter blivit populär, Golfcabbar börjar hitta ut igen. Denna sportiga Golf blev så populär att man behöll första generationens kaross ända fram till 1992, tio år efter den ordinarie Golf-ettan bytts ut mot den nyare golf ”mk2”

Minns ni Steve med Lloyden? Här är Lloyden, fast utan Steve, denna lilla bil, en LP400 från 1955 har stått övergiven sen.. tja, innan man bytte nummerskyltar i början på 70-talet i alla fall... nyss uppvaknad ur sin törnrosasömn har den dragits med till Tjolöholm och dessutom uppstartad.

Tjusigt uppklätt par från Landvetter med Ford 1946 blir förevigade av Classic Motors utsände Robert Gustavsson.

Vackert vinrött med Aston Martin DB2, 1951

mer vinrött, Jaguar E-type, en av flera fina sådana som jaguarklubben ställde ut med

Vinrött på tyska, vacker ”Barockängel” dvs en BMW 502 från 1958

Och franskt i vinrött, Peugeot 604, en modell som aldrig var särskilt vanlig här.

Knallrött på svenska, tidig SAAB 95 från 1961 i sagolikt skick, en riktigt karamell.

Och knallgult, denna tokfina Triumph GT6 kom från Danmark, notera även däck med gul rand som pricken över i.

GT6 utan tak hette Spitfire, en av Triumphs bästsäljare genom åren, denna gula är från 1979

Och från en helt annan del av världen, ovanlig toyota Crown coupe från 1970 med snygg hardtopkaross. Det tog lång tid för oss att anamma japanbilarna. Crown coupé såldes bara i 14 exemplar i Sverige 1970.

Volvo 480, den flygande holländaren som aldrig riktigt lyfte, har en trogen skara fantaster som besöker träffen varje år.

P1800-klubben kom med riktigt många bilar i år.

En rad till med 1800, närmast en ”äkta” P1800 från 1961, enare modeller hette bara 1800S och senare 1800E.

Denna 1800S har gamla nummerplåtar från Marocko, där den såldes som ny.

Chevrolet Corvette 1969, sinnebilden för den amerikanska muskelbilen.

Samtidigt i Europa, från samma koncern dessutom. Opel Manta må vara mycket tamare än Corvette, men räckte till gott och väl för våra förhållanden, och hade dessutom en tuff kaross.

Z1 var en egendomlig parentes i BMW:s historia, plastkaross med dörrar som fälldes ned i tröskels har inte setts vare sig innan eller efter. Z1 byggdes bara mellan 1989-91 i drygt 8000 exemplar.

BMW 535i från 1987, BMW:s ultimata autobahnlok på sin tid. Inte ofta men ser en tidig M då dess prestanda inbjöd till hård körning, legender lever hårt och dör unga...

På tal om hårdkörning, Dodge Coronet Super Bee var byggd enbart för detta. De såldes helt utan bekvämligheter som ljudisolering, servon och sånt tjafs, man fick inte ens navkapslar till den. Istället lades krutet på motor, drivlina och rejäla förstärkningar, vissa bilar är mer heavy metal än andra.

Minsta bilen på träffen, och helt klart den gulaste, Messerschmitt med matchande släpvagn är ett ekipage som charmar alla.

I betydligt större format, pampig Buick från 1929 med genuin historia, då första ägaren till denna var kungliga hovstallet. Det här var en i raden av Gustaf V:s stora öppna tourers för jaktutflykter.

Oakland berörde vi nyligen i senaste fredagsnöten och här är en av 1925 års modell, svensksåld orenoverad originalbil.

Volvo Duetter fanns utställda i flertal, flera dekorativt uppmålade som firmabilar, denna PV445 är från 1958

Och en annan lika fin tvåtonslackad PV445 från 1956.

I Italien ansåg man tydligen inte att man behövde lika mycket lastkapacitet som vi, Fiat 500 fourgone från 1947 är i dockskåpsstorlek. Denna är dock svensksåld och tjänade länge som hantverkarbil på en målerifirma i Östersund.

Ännu en laståsna i miniformat, Austin mini pickup, 1968 .

Jaguarklubben fanns som vanligt på plats med ett digert utbud av både gamla och nya modeller, XK150 är vacker som en skulptur.

En rad fina Jaguar mk II, flankerade av nyare XK8-bilar.

I jämförelse ser NSU Ro80 ut att komma från en annan planet men den var faktiskt samtida med Jaguar mk.II. Ro80 var extrem på de allra flesta sätt när den kom 1968 med sin wankelmotor och aerodynamiska kaross.

I Torslanda verkar man dock aldrig ens hört talats om Ro80, lådformen förblev förhärskande under många år framöver, denna fina 240 är en av den sista serien från 1992.

Så lider denna söndag mot sitt slut, här rullar Polisamazonen iväg för nya uppdrag

Och även den extrema och sällsynta Alfa Romeo SZ, även kallad ”il monstre” runt 1000 stycken byggdes 1992-94 av Zagato. Fast för designen stod egentligen Robert Opron, mer känd för Citroen GS, SM och CX.

En annan säregen modell är ju De Lorean här rullar två av de tre deltagande de loreanbilarna ut med sina måsvingedörrar öppna.

Och sist ut, femtioårssjubilaren Volvo Amazon kombi.