Visst är den vacker, Sveriges, kanske Europas äldsta Toyota. En Crown från 1964 som är en av de 20 som registrerades här nya det året.
Toyota Celica cabriolet är en sällsynthet. Denna generations cabrioleter konverterades av Voll i Tyskland från 1985 och framåt. Från 1987 var den en reguljär modell i programmet, men fortsatte byggas hos Voll, som nu hade bytt namn till Hammond & Thiede. Denna bil beställdes ny av Jan Hugo Stenbeck vars Kinnevik ägde Toyota Autoimport AB.
Anders Klevefjord från Sollebrunn kom med sin fina Crown coupe från 1970, svensksåld.
Corolla Sprinter i strålande skick. Christer Melwinsson vann juryns specialpris för denna fina bil.
Mer Toyotor strömmar in, här kommer en Celica!
En flådig Crown, en av två som togs in som direktionsbilar hos dåvarande importören.
Corona RT40 i superskick anländer.
Corona mk.II kombi - vilken linjeföring!
Corolla sedan i toppskick.
Cressida kombi – när såg du en sådan senast?
Corona från 1967, 197 Toyotor såldes i Sverige det året.
Corolla 1974 i härlig färg.
Som uppställda hos Toyotahandlaren i slutet av 1970-talet. Vilket skick!
Toyota Crown 1974, komplicerade och fantasifulla bakljus var något japanerna var bra p under 70-talet. Crown var en stor bil, en direktionsvagn på hemmaplan. I vår del av världen fick dom dock oftast harva som taxi.
Crownen på insidan, myspysig lyx och mycket utrustning. Spaken till automaten är mäkligt lång.
Crown 1971. Strikt elegans.
Celica var en tuff modell, roligt att såpass många hittade till Grytsberg,
Modernare Celica, den första framhjulsdrivna. De här börjar bli eftertraktade idag.
Camry Liftback i otroligt skick, som ny!
Trueno har aldrig sålts i Europa, men uddamodeller som dessa har blivit populära i drifting och stylingkretsar och importeras från Japan.
Supra var en vass modell och man upptäckte snabbt att den tåliga sexan var mycket trimvänlig. Denna fina 87:a är i mycket fint originalskick.
Supra började som en toppmodell av Celica, och då heter denna Celica Supra Liftback och är från 1981.
Modernare Toyotor på plats, femdörrars Corollor från 1998 respektive 1991.
Corolla CS GTI – en ovanlig variant med 125 hk under huven.
Ovanlig Corona hardtop coupé från 1970, svensksåld!
Klassikers Carl Legelius och Toyotas Bengt Dalström presenterade bilarna.
En del Toyotaägare passade på att köra jubelsvängen också, Nils Erik Andersson Fält från Ärla ställde upp med sin fina Corona från 1969
Celica GTi sålde som smör i slutet av 1980-talet.
På söndagen fick den vita Crown coupén sällskap av en annan likadan. Det bör vara de enda två körklara av de fjorton coupéer som såldes här nya 1970.
Svensksåld Crown från 1968, detta är såldes 331 Toyotabilar i Sverige.
Cressida 1978. Närapå utrotad.
Corolla Liftback sålde ganska bra här då, sen tog dom slut nästan allhop utom denna fina blåa från 1979.
Ur ett "bilklassiskt" perspektiv ser man ofta på japanska bilar som relativt nya uppkomlingar i vår bilflora, men tänk de har redan funnits bland oss i 50 år! Och många fick upp ögonen för dem på Grytsberg i september.