Klassiker av alla sorter fyllde vägarna runt Stjärnhov denna söndag
Denna välhållna Simca med låga mil var till salu på Blocket passande nog veckan före Träffpunkt 70.
NSU Ro80 kan tekniskt sett kallas den första åttiotalsbilen, och den kom redan 1968. En avancerad föregångare i mycket förutom just den punkt som spåddes en lysande framtid, wankelmotorn. Den kom ju av sig totalt, Ro80 gjordes fram till 1977.
Porsche 911 passar i allt från 60-70-80-talstema. Just det här är en tidig 912 från 1965, svensksåld.
Det sägs att Lotus Europaägare fick problem vid dåtidens manuellt betjänade vägtullar. Man nådde helt enkelt inte upp till disken.
Alfa Romeo 2000 Berlina i sportigt rött, årsmodell 1971
Toyota Corona mk II coupe, en av två som såldes här nya 1973.
Modernare klassiker som Audi GT och Quattro hänvisades till finbilsparkeringen
Volvo 245DL i tidstypisk färg
Per-Åke Fröberg och Volvo Heritage Center visade upp denna fina 242 för att fira modellens 40-årsjubileum.
Mer på temat orange, Saab Sonett, en USA-import.
Pensionerad televerksopel
Opel Commodore GS/E coupé i sagolikt skick, vann priset för bästa puts också.
Sjuttiotalet var tiden japanska bilar och bågar slog igenom på allvar. Nya drömhojen för många då blev till exempel en sådan här SUzuki GT750.
Fikabord är ett vanligt tillbehör på träffar.
En ovanlig Opel, Kadett Sport fanns bara år 1973, som en Rallykadett fast byggd på tvådörrarskarossen.
Årets tema var Japan, och jösses så många ovanliga överlevande det dök upp. Närmast en Datsun 1000DL från 1970 och brevid en Datsun 160J från 1979
Datsun 180B, ävenkallad Bluebird, 1977
Mazda B1500 serien kom redan 1961 men det var först under senare delen av sjuttiotalet dessa arbetshästar blev någonting att räkna med. Modellen fanns även att få med wankel några år och hette då Repu.
Datsun 240Z, eller Fairlady som den hetta hemmavid. En braksuccé, Z blev kult och legendförklarad redan under sin livstid. Dess storhet har dock gått oss helt förbi då modellen är nästan helt okänd här.
Samma motor som i 240Z sitter även i den här versionen av Nissan Skyline från samma epok. Hos oss är Skyline mest förknippat med sportiga nyare coupéer, men namnet daterar sig tillbaks ända till 1957, då den byggdes av Prince Motors. Prince köptes av Nissan och Skylineserien har fortsatt ända in i våra dagar. Detta är sveriges enda fyrdörrars Skyline och är från 1972, och hette i Europa inte Skyline utan 2400GT
Mazda 616, ovanlig modell från 1974
Toyota Corolla kombi från 1976, då var det fortfarande ettt ganska litet märke i Sverige men det skulle det snart bli ändring på.
Mazda 323 kombi var ingen storsäljare som ny här, och ännu färre har överlevt.
Inte lika långt österifrån, Lada 1200 kombi i mycket fint skick besökte oss ända från Norge.
Saabs popularitet verkar bara växa, många kom till Grytsberg.
Och här granskar Claes en lite annorlunda 99:a , en X7, modellen under basmodellen så att säga, kom 1973 och sldes bara i Sverige och Danmark.
Stormerca, 450SE från 1976, näst intill tvillingbil till dr. Müller, vår egen redaktionsbil som fixades till för ett par år sedan.
Tuff britt, Vauxhall Firenza SR
Tuff italienare, De Tomaso Longchamp, knappa 400 coupéer gjordes av dennna modell.
Buick Riviera växte till sig på sjuttiotalet, och dessa kallas "boattail" mellan 1971-73, om man kikar runt baksidan förstår man varför.
Två enorma schabrak till husbilar gästade också, den närmast i bild köptes en gång ny av ingen mindre än Simon Spies. Om bilar kunnat berätta hade den nog... nej förresten vill vi ens veta?
Speakern Johan Gröndahl får lära sig en del om den intressanta Jensen FF
Träffpunkt 70:s enda Daf fick komma fram och visa upp sig på gårdsplanen
BMW 3,0CSL "Batmobile" var bland det häftigaste på väg 1972, och är så än idag
En celeber kvartett vid Batmobilen, vår chefredaktör Carl Legelius, Lars von Stockenström, ägare av Grytsberg och racermustaschen Picko Troberg med frun Lena.
Elin Karademir övervakar arbetet på Skodan som hon just köpt av Klassiker. Hagmans polerar och vaxar så som dom gjort flera gånger förr. Detta är nog Sveriges mest putsade Skoda.
En annan välputsad vagn, fantastisk glänsande Escort Mexico
Vauxhall VX4/90, var lite peppigare under huven än de andra, ovanlig modell dessutom såld ny i Sverige 1978. Femväxlad Getraglåda!
Volvo 164 klädsam i grå kostym.
Tidig Jaguar XJ6, sober lyx av sin tid.
Och dess närmsta konkurrent, mer teutonisk i sin framtoning Mercedes 280SE.
På 1980-talsparkeringen stod en Opel Manta.
Simca 1100 – en gång i varje gathörn.
Eftertraktad idag den kortlivade Volvo 242GT.
Franska specialiteter, Peugeot 504 och 305
Volvo 264 GLE, mest bokstäver på slutet vinner, lufsar mot utfarten.
Och så gör även denna Toyota Crown från 1968, mer om Toyotajubiléet på Grytsberg senare.