Vi fortsätter vandringen på Röda Torget
En av ganska få amerikanska bilar, men en mycket åttiotalig Mustang cab, med båge och kjolar i originalutförande.
Kända från Klassiker! Saabresan upp genom Sverige och Norge gick ju som följetong här i somras, här är Isak Edman &Co med sina Saabar.
På andra sidan Röda Torget kallas utställningsplatsen Röda Havet, med en fin röd Volvo 240 från 1987 i förgrunden.
Och en 240 från 1988 längre bort i Röda Havet.
Dubbelt 2CV - jo de är ofta 80-talare - och en Peugeot 205 bakom.
Skåpbil av det här slaget, allmänt kallad panelvan, i Danmark för varevogn är ganska ovanliga i Sverige, men denna Ford Sierra är såld här ny 1985.
Toyota Stalet S 1987, med tidstypiskt skryt för antalet ventiler på sidolisten, 12v hade tre gluggar per cylinder.
BMW 528i 1983, fin överlevare från första delen av 80-talet.
I allén möter vi en ringlande rad Porsche 924 och 944...
...och fortsätter... Porsche 924 och 944, budgetporschen som byggdes i en nedlagd NSU-fabrik på audidelar blev en jättesuccé och är lika populär än idag.
sist i raden syns dock en illgul X1/9
Ford Escort cab, i vitt naturligtvis, en av 80-talets stora trendbilar.
Här är bilen som rimligtvis inte borde finnas, Nissan Terrano köptes sällan för att söndagsåka med, men denna är fortfarande 24 år senare i ett ypperligt skick.
BFG, åttiotalskantig fransk touringmotorcykel, av de sju som finns i Sverige kom två till träffpunkt 80. Ronny och Ann från Avesta kom med var sin.
"Vad är det där för konstig BMW?" är nog den vanligaste frågan landets få BFG-ägare får... men det är faktiskt en boxerfyra från Citroen GSA i ramen.
Alfa Romeo 90, just denna är ju bekant fån senaste numret av tidningen. Av de 420 som såldes nya i landet är det bara 4 som är i trafik....
...och här kommer ju en Alfa 90 till! 50% av alla landets körbara 90:or på plats alltså.
En annan modell som är sällsynt idag, och var inte heller särskilt vanlig här ny heller. Långfranskan från Peugeot, 604. Inte mindre än tre stycken räknades in på Träffpunkt 80.
Långfranska två, fin CX Prestige från 1985.
samt en CX GTi Turbo från 1988.
Nissan EXA är en särling, denna udda bil såldes aldrig i Europa, men totalt har närmare 20 stycken hittat hit genom privatimport udner åren. Ursprungligen såldes dessa enbart i Japan, USA och Australien, och var unik så tillvida att den kom med utbytbar bakdel. Man fick med ett cab/targatak, coupétak eller "sporttbak" kombidel som den på bilden, en allt-i-ett bil alltså. Tanken var nog bättre på ritbordet än i verkligheten för EXA blev en ganska kortlivad modell.
Cadillac Seville 1987, laddad med digital instrumentering , digital färddator, digital stereokontroll, ett par datorer håller koll på det, och all övrig elektronik, till och med blinkerspaken är en elektronisk sensor, i en lyxbil skulle bilen sköta jobbet ansåg man hos Cadillac.
Fikadags vid Toyota Camry - även den känd från Klassiker.
Nytt för i år var bakluckeloppis, den här Ericsson Hotline telefonen komplett med förvaringsväska och instruktionsbok hade dock fyndats ett par dagar innan lagom till träffen.
Plast var ett hett material, stora sjok av plast skulle gärna lastas på bilarna för att för att de skull bli coola. Ju mer plast desto coolare. Renault kastade hela karossen av R6 och lappade ihop en ny med tjocka plastsjok och kallade den buggyliknande saken för Rodeo. fd KLassikermedarbetaren Joakim Dyredand kom förbi och visade upp den ovanliga farkosten, enda i Sverige.
Så kunde man i år igen få sin åttiotalare fotograferad i tidstypisk fond av vår eminente fotograf Simon Hamnelius, här har en ovanlig Fiat Ritmo cabriolet ställt sig i position.
Och en Porsche 911 glider ut ur fonden, 911:an är lika mycket en 80-talsbil som en 60-talsbil som en modern bil, 911 är en saga utan slut.