Fyndskicket på logen där den stått i många år.
Stolarna dömdes ut på goda grunder. Bättre hittades i Värmland.
Nya boards och sidor tillverkas, passformen var inte nåt vidare bra från början, nu blir det mindre illa. Då bilen stått i 16 år har det bott några generationer gnagare i bilen, så inredningen var en rätt tafflig i både skick och lukt. All isolering och mattor åkte ut och in med nya fräscha dito i stället.
De gamla mattorna var inte mycket att spara på, inte skivorna i bagagegolvet heller. De snygga listerna finns dock inte att köpa nya utan fick renoveras, pilligt och omständligt.
Det mesta i packningsväg byttes, här till baklamporna. Det som ser ut som skelettet Lucy är resterna av originalpackningen, som är i något grått skumgummiliknande material i den lägre delen av kvalitetsskalan.
Vänster tröskel öppnas och inspekteras, här var det mossigt... Botten av trösklarna fick skäras loss och bytas helt.
: Största momentet var att byta ut och tillverka nya tröskellådor, då mina "plåtverktyg" består av en hammare, mejsel och ett skruvstäd, blev det hyggligt slutresultat. Här är främre delen av vänster tröskellåda.
Att byta skraplister i dörrarna är inte lätt. Dom sitter med clips underifrån inuti dörren... Det var nog inte meningen att bilarna skulle hålla så länge att det blev aktuellt att byta dom. Ett specialverktyg snidades till från en bit av en stolsskena för att klämma nya clipsen tillsammans med list på plats.
För att byta skraplister skall rutorna ur, och här uppstod ett problem med bakdörrarna. Estatens bakdörrar är en aning högre än på sedanen och rutan gick helt enkelt inte att få ut.
Lösningen, eller snarare nödlösningen, som man torde kommit på rätt sent i planeringen på den här modellen är lite speciell. Man skruvar ur låsmekanismen, vid den sitter en lucka som man lyfter undan för att peta ut rutans nedre hörn genom. Då kan man vända rutan i dörren och plocka ur!
Förutom att vara novis på plåtarbete gav jag mig i kast med att lacka själv också, de nya trösklarna behövde lack liksom fronten. Gammalt julklappspapper duger bra till maskering.
Bagagerummet klätt med nya mattor, trälister i bagaget känns helt naturligt i en brittisk kombi.
Ännu en låda med godis från England anländer. Nya damasker till framvagn, nytt överfyllnadskärl, nya slangar, klämmor, clips med mera, samt två NOS solskydd.
Färdigt, nästan. Kkromlisten till bakrutan är ännu inte på plats, inte heller tröskellisterna, men nya däck med vit rand och Rostylekaplsar gör sig bra på bilen. Lacken ser acceptabel ut, för att vara en 45 år gammal omlackering.