Vindrutetorkarna lade av, rörde sig slumpvis något ibland. Irriterande när det regnar. Börjar med att undersöka torkarmotorn, och titta där - ett kol hade lossnat.
Växellådefästet byttes aldrig förra gången, men här ser man det var hög tid att göra det också. Så nu förvinner troligen lite vibrationer och några klonk.
Så var det glapp i en kulled. Bytte på ena sidan som var sliten, men höger verkade ok. Det tyckte dom inte vid besiktningen, men släppte det med att - har du gjort den här bilen från vrak på ett halvår så fixar du den detaljen oxå!
I brist på riktig press får man improvisera..
Det gick bra att få ut den.
Nästa problem var värmepaketet. När allt var klart hela inredningen med konsol med mera inpassat - då började det läcka! Så det blev plugga det tills vidare. Nu var det dags att kontrollera den saken. Att få ut hela paketet visste jag skulle vara bökigt..
Men inte så här bökigt! Det blev att ta ner hela instrumentbrädan.
Här är hela grunkan ute. Paketet - det sitter därinne, på brittiskt vis består denna mojäng av otaliga skruvar, nitar och fästen, några på de mest besynnerliga ställen.
Provtryckning visade att paketet var helt och fint, det var värmeventilen som var boven. Som berättats tidigare satt de flesta reglage bomfast. När det fixades och den här ventilen började röra på sig igen, så höll den inte. Ny o-ring monterad samt ny skruv och brickor då den gamla ärgat fast.
Så passar jag på att sätta nytt skumgummi på alla spjällen
Och sätter ny dräneringsslang. Den gamla var för kort, allt vatten som kommer in genom ventgallret vid rutan - rann ut inne i bilen!
Sen skulle alla reglage justeras in, här kom ett problem. Det gick bra skjuta värmereglaget åt ena hållet, men väldigt trögt åt andra, gick att stänga den men ville inte öppna igen. Vad är problemet nu?