Dörrarna var en lite tråkig historia. Man tycker ju att i England borde man ha stor erfarenhet av att ledaa bort regnvatten men tydligen inte just i trakten av Coventry. Dräneringen är felaktig på dom vilket leder till att hörnena rostar av. Ironiskt nog påskyndar man den processen genom at rostskydda bilen, då dinitrol effektivt täpper till den lilla spalt som finns. Ena bakdörren fick jag professionellt lagad med gott resultat. Ekonomiplåt för just nederstyckena finns att köpa men det är dock billigare att hitta en hel begagnad dörr. Den andra bakdörren var inte lika illa däran så jag byter hörnet själv.
Den dörren bjöd dock på andra överraskningar, såg helt och fint ut i underkant, men resten av dörrskinnet var skrot.
Så här blev det att byta hela ytterskinnet också. Det är ungefär lika knepigt och komplicerat som det låter. Dörren provmonteras flera gånger innan det slutligen nästas, sen återstår mycket jobb med att få till fals och kanter och givetvis är passformen på sån här plåt inte den bästa. Ta en centimeter i ena ändan och svetsa på en i andra...
Förra vintern brydde jag mig inte om det här stället, bakom lamporna, men nu åker allt gris och smörja ut därifrån också. Nya packningar, hållare med mera skall dit istället.
Det var inte så konstigt att det var svårt att ställa in ljuset..
Här gapar det tomt, men en ny plåt fanns att uppbringa och är nu på plats. Nya justerskruvar för lamporna finns inte att få tag på till mk.I bilarna utan man får byta till mk.II hållare och skruvar istället.
På skärmen har det en gång suttit en spegel, en misstänkt bula där avslöjade att det lagts igen med plastic padding och lite klet... Nu skall det bli riktigt denna gången så hålet skall svetsas igen. Tipset är att lägga i den nya biten och ha ett mothåll av koppar under. Nu är det lite svårt att komma åt här så då limmar jag fast en penny på en pinne och sticker in i skärmen.
Så är bilen slipad, tvättad och ett första varv med primer pålagt. Nu skall vi se hur det blir att lacka på riktigt i ett vanligt garage.