Opel Olympia av generationen från 1937-49 fanns inte som kombi men som skåpbil. Detta är en sådan som försetts med rutor och baksäte och ser ut som en riktig familjebil istället. Jobbet är gjort av Rometsch, som är mer kända sportiga karosser till Folkvagnar.
Mercedes Benz 170VA från Lueg
Lueg gjorde även denna eleganta servicevan med fyra dörrar
En 170VA "woodie" byggd av Heidemann
Och en Mercedes 170V från Fissore i Italien
En väldigt mycket större kombi, 300A kombiwagen från Reutter, 1953.
Binz var, och är fortfarande stora på ambulanskarosser, denna BMW 501 är från 1956
Miesen i Bonn grundades redan 1870 och är verksamma än idahg. Ambulanskarosser är deras gebit och denna snygga krankentransportwagen på Mercedes 190 är från 1961
NSU Prinz kombi gjordes som prototyp av Scioneri i Italien, lastutrymmet blev smått begränsat med svansmotorn och hur man skulle komma åt motorn verkar man inte heller tänkt på.
Förlängd Mercedes 250 med kombikaross , separat öppningsbar bakruta och soltak. En påkostad lyxig kombivariant från Binz.
Sportkombi från 1985, Audi Quattro byggd av Artz.
Crayford i England är mest kända för att kapa av delar från bilar, men man gjorde även påbyggnader i kombiform. Här ett gäng leveransklara Mercedesbilar.