Bild
Nästa artikel

UKestates3

8 juli 2013

Alvis TA14 shooting brake 1947 med karosseri från Jensen.

Thrupp&Maberly gjorde mycket jobb åt Humber, och denna Super Snipe estate byggdes för ett säreget syfte. Nämligen att frakta drottningmoderns blomkrukor mellan Buckingham palace och sommarresidenset Balmoral i Skottland.

Invicta Black Prince var en mycket egendomlig och avancerad modell. Men Invictas tilltänkta comeback efter kriget rann ut i sanden efter bara något dussin bilar, en Black Prince fick ett föga tilltalande kombikarosseri.

Riley RMB, upphovsmakaren till denna kaross är dock okänd.

Långt före Range Rovern byggdes Land Rover Estate car 1949. Hel laminerad vindruta och plats för sju personer i den ombonade kupén, som hade läderklädsel och träpanel. Karossjobbet gjordes hos Tickford men den blev mycket dyr. Drygt 700 stycken lär ha sålts, de allra flesta gick utomlands.

Radford som även konverterade Rolls Royce och Bentleys, gjorde även en pampig estate på den stora Austin A125 Sheerline 1952

Allard byggde själva sin exklusiva P2 Safari, som dock bara gjordes i tio exemplar 1952-54

Denna Jaguar XK120 är känd som Fox Bat. Två Morris Minor Traveller fick agera donatorer för att göra en rymlig sportjagga.

Ombyggnationer på Jaguar var inte helt ovanliga men 1962 tog Jaguar själva fram en prototyp på mk II kallad Country wagon.

Ford Zodiac wagon fanns i ordinarie sortimentet, men man lejde ut sjäva tillverkningen till Abbott of Farnham som byggde nya bakdelar på sedanmodellen.

Rover Estoura var en halvofficiell variant av Rovers P6, men från 1970 såldes den av Leylands återförsäljare med vissa fabriksgarantier. FLM Panelcraft stod för karosskonverteringen och Crayford för interiör. Den blev ingen succé med sitt sluttande låga tak och baklucka och för att slippa extra nybilsskatt så byggdes främst begagnade bilar om. Mycket blev krångligt med Estoura och oklart hur många som byggdes, 170 eller 187 stycken är två siffror som nämns

Hexagon hette en liten verkstad som byggde om din Lotus Elan till sportkombi, denna från 1971 och ett litet fåtal antas ha byggts.

Jensen-Healey GT var däremot fabriksbyggd, men mycket ovanlig, GT byggdes bara 1975-76 i 473 exemplar.