Bild
Nästa artikel

UKpicnic

11 mars 2013

Ford Escort kom med två extra dörrar 1969, lämplig för familj och familjeutflykter.

Reliant 1952, den stora lilla bilen som blev med åren Storbritanniens stora lilla driftkucku, det är bara i sin isolerade hemmiljö denna farkost hade några som helst överlevnadschanser, och varför envisades reklammakarna att marknadsföra den lilla trehjulingen som en rymlig familjebil? Vem lurade dom med det?

Obetydligt större var Austin/Morris Mini, eller Mini Minor 850 som de första hette, om dom hade Morris-emblem, hos Austin gav man den namnet Mini Se7en i de allra första broschyrerna.

Hos Austin kompletterades Minin med den lite större 1100 modellen 1962, som rymde lite större picnickorg.

Ännu snäppet större, i mellanbilsklassen var Ford Cortina som också hade premiär 1962, här efter en picnic med efterföljande sagostund, en viss Mary Poppins metafor kan anas i denna bild.

Och grillkväll vid sjön med nya Cortinor, högerstyrda och englandsregistrerade, men bilden är från den amerikanska broschyren 1963.

I andra änden av brittisk bilindustri hade Jaguar E-type premlär 1961, den vackra slanka E-typen kom att bli en tidlös klassiker och designikon.

Och skall man åka på pic-nic med stil kunde man vända sig till Radford som byggde om dion Rolls eller Bentley på det här klyftiga sättet. Countryman hette varianten och var komplett med picnicutrustning och tekokare såklart.

Mysigt långt ut i skogen med Vauxhall Viva 1965.

Vauxhall Victor FD-serien var en ganska stor och rymlig bil, inte många syntes i skandinavien men den byggdes nästan hela 200 000 av dessa från 1967 till 1972.

1972 och på utflykt med en Hillman som var en Sunbeam som var en.. eller blev en Chrysler nåja detta skall vara en Sunbeam 1750.

Även om familjen på bilden verkar nöjda i gröngräset så var dom det nog inte länge till med sin nya Morris Ital. Detta var den sista modellen som bar Morris namn då man lät modellen sakta somna in efter knappt fyra års haltande produktion 1984. Bilen var tekniskt ålderstigen som ny och kvaliteten varierade från dålig till usel, det blev inte så mycket bättre av att en del sattes ihop på licens i Portugal heller. Med Ital satte man punkt för det anrika Morris-namnet ,men verkstäderna hade fullt upp i flera år framöver med denna tvivelaktiga modell, som även blev framröstad för ett par år sen som tvåa i worst british car ever enligt en undersökning i The Sun.