Mercedes-Benz var sedan länge väletablerat i USA. Här erbjöd man också en rad dieslar som inte gick att få i Europa.
Audi tillhör de som lyckats blan de bättre importbilarna i Amerika. Audi 200 hette 5000CS där.
Likaså BMW, här 325e från 1984.
Peugeot däremot gick det aldrig särskilt bra för, 405 från 1989 är bland de sista Peugeotmodellerna som såldes där.
Alfa Romeo var aldrig heller någon storsäljare men är idag faktiskt efter många år tillbaka på USA-marknaden.
Rover är också ett märke som kommit och gått over there. Efter att ha varit borta i många år kom man tillbaka på 1980-talet med den eleganta 827 Sterling, baserad på Honda Legend. Den såldes dock utan Rovernamnet, kallades bara Sterling rätt och slätt.
Fords Europamodeller har funnits som komplement till de stora inhemska Fordarna sedan femtiotalet. Scorpio lanserades i USA under namnet Merkur.
Range Rover kom till USA först på 1980-talet. Här är en annons från 1987, trots stor marknadsföring blev den aldrig någon större succé i kampen mot Chevrolet Blazer och de andra.
Volvo tillhör också de mer välkända märkena i USA. Importen dit började i blygsam skala 1955 och idag säljer man mer där än på hela Europamarknaden – undantaget Sverige.
Saab blev också ett rätt känt namn i USA men försäljningen var aldrig i närheten av vad Volvo klarade av.
Alliance var produkten av en underlig allians, Renault och AMC byggde bilar ihop åren 1983-87 i AMC:s fabrik i Kenosha. Alliance var egentligen en Renault 11.
Sportiga Fuego fanns att få i USA.
Volkswagen 1985. Första generationens Golf hette Rabbit i USA, men från generation 2 fick också den heta Golf.