Mercedes – will the others ever catch up...
Den fyrdörrars öppna Mercedes Benz 300 var något av det pampigaste man kunde åka 1958. Och bland det sällsyntaste också.
Deras vanliga hardtop sedan bjöd på mer luft mellan stolparna än sina amerikanska motparter. Med bakre sidorutan nere var det över två meter fritt spelrum.
Mercedes Sales Inc, South Bend, Indiana. Mercedes distributör då var ju Studebaker med samma postadress.
Konkurrenter på båda sidor av atlanten, ärkerivalen BMW satsade också på att annonsera sin överlägsenhet.
Jaguar med V12 för finsmakaren.
En lite mer obskyr engelsman var Vanden Plas Princess R 1965.
Mera välkänt varumärke, Rolls Royce Corniche 1986. Simply the best.
För Rolls Royces USA-kampanjer anlitades David Ogilvy, mannen som även kallades för ''mr. Advertising''. Han kom upp med bland annat denna klassiska annons om den elektriska klockan.
Volvo gav sig in i lyxbilskriget over there på allvar med 760, här från 1989.
En särling i sammanhanget, Bitter SC. Baserad på Opel fick man lite draghjälp från GM med att lansera den snygga tysken i USA, via Buickhandlare. Hela sju återförsäljare listas i annonsen, som antagligen sålde väldigt få bilar.