Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupé 1935. En bil för Batmans och Cruella de Villes bröllop, kaross från belgiska busskarosstillverkaren Jonckheere, beställd av King Edward VII
Tatra T87 1939 framför domarpodiet, en av fem bilar i klassen ”The Art of Streamlining”.
En Porsche 917 i klassisk Gulf-livery. En smula knepig bil att fickparkera.
O.S.C.A.-Fratelli Maserati 1600 SP 1963 gnistrade fint i klassen ”Little Jewels”.
Ferrari 250 Europa med Vignalekaross från 1954. Sagolik, osannolik och i alldeles obeskrivligt skick.
Fiat Abarth 500 Coupé Zagato 1957. Minsta bilen, 445 kg tung, 320 cm lång och 113 cm hög. ”Racermotor på 23 hk”, fem exemplar byggdes.
Mikrobilavdelningen drog även en liten men precis lika stor publik. Brütsch Zwerg syntes knappt.
Om du undrat hur en Ferrari 400 Superamerica Aerodynamic 1962 ser ut inuti kan du sluta nu.
Lancia Flaminia Coupé 1963 med kaross ritad av Tom Tjaarda, byggd för signore Pininfarina himself.
Tom Tjaarda var en av alla berömdheter på plats. ”Jag ritade Lancian när jag bodde insnöad en vinter vid Siljan”.
Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster 1939. Plötsligt rullar ett mörkt kompressorljud in i parkens grönska.
Arrangören BeerMW hade förtjänstfullt nog en påfyllningsstation på plats.
Dubbla tankar betyder inte alltid det man tror.
Fräckast av motorcyklarna: en femtiokubikare från Maserati. Ser du de rosa tändstiften på styret?
Man fick gå hur nära som helst. Att ägarna av +100-miljonerkronorsbilarna Ferrari 250 LM och 250 GTO vågade!
Fast det är klart, kustbevakningen höll ju koll från sin Amphicar.
Det kommer mera! Närmare bestämt i Klassiker 7/2012. Köp den!