Det var så här det började. Dessa 'Plattenwagen' sattes ihop av överblivna kübelwagendelar för internt bruk. Men idén till en transportbil föddes ur denna enkla motoriserade kärra.
En buss modifierad av Weingartshofer 1955.
Inte mycket känns igen av Folkabussen när Ghia varit i farten. Italiensk elegans på tysk grund 1957.
Var den för liten kunde Kemperink förlänga både skåpbilar och pickuper, rejält.
Som biltransport? Ja med väldigt små bilar, som dessa Kleinschnittger.
Åka till sista vilan med Folkabussen gick också. Pollman byggde om några till begravningsbilar.
Svenska försvaret köpte in ett tiotal för att användas inom Flygvapnet. Med rejäl takhöjd och runtomsikt var dom tänkta att användas som mobila flygledartorn. Reportage i nya samlarutgåvan från Klassiker!
Från början av åttiotalet gick typ 2:an att få med dieselmotor. Fast inte i Europa utan i Brasilien. Då det var en vattenkyld motor fick de den här mindre eleganta faceliften på köpet.
Och då luftkylda motorer tog slut fick de övriga brasilianska folkabussarna, som hette 'Kombi' samma svarta uppsyn. De gjordes där ända fram till 2013.
Förutom att vara en praktiskt skåpbil kom man snabbt på att den var en utmärkt reklampelare för allahanda kampanjer, drick blåbär!
Gevalias kaffepetter – vart tog den vägen?
Visst blir man sugen på läskeblask?
Nej, just detta är ju ingen folkabuss som läsaren Hasse L påpekar i kommentarsfältet! Framhjulsdriften hos Hanomag/Tempo Matador gjorde det möjligt att placera nyttodelen fram. Ungefär som de tidiga Plattenwagen. Detta underliga fordon tjänstgjorde som tankbil hos Lufthansa.