Här är den allra första prototypen - nummer 1. Karosseriet gjordes av Adolf Freychuss vagnfabrik i Stockholm.
Det här är prototyp nummer 8, troligen den som kallades Orrekojan.
Volvo PV444 genomgick inga större förändringar genom åren. Men man försökte ändå med lite varianter. Men i slutändan behöll man PV som de var.
En annan intressant facelift för PV. Nog har man sneglat en hel del på årets nya Studebaker 1953.
Den här skalmodellen daterar sig från 1955 men ser betydligt yngre ut än så.
I mitten av femtiotalet höll man som bäst på att ta fram Amazon, men hur skulle den se ut? I det här skedet ser den nästan lite spänstig och sportig ut.
Men man körde på en lite tyngre look, halvvägs framme.
Fenor var populärt på femtiotalet, men skulle verkligen en Volvo ha det?
Man var tidigt ute med en AMazonkombi även om det kom att dröja några år innan den kom ut. Det här versionen för närmast tankarna till Dodge 1956
En lite smäckrare Amazon kombiprototyp, daterad till 1957.
Det fanns lite olika idéer om P1800 också. Ett förslag till fastback
Fronten fanns det också lite tankar om att förändra med årens gång.
Fast fissore löste Fastbackdesignen lite elegantare än Volvo själva 1965. Synd vi inte fick se den i produktion.
Grundformen till Volvo 140 stod klar ganska tidigt, sen var det bara resten kvar.
Hur skulle grillen se ut? Så här blev det ganska snyggt men kanske lite för lik Ford Cortina?
Projekt P172 var en mycket elegant coupé som vi tyvärr aldrig fick se.
Någonstans på vägen mot 760 kom det här förslaget fram.
Här är projekt G13, och den här varianten kom från Bertone. G13 blev i slutändan 480ES