Med ett stadigt underbett var man redo för att möta de nya säkerhetsreglerna 1975.
1978 och med prislappen 6645 dollar var 242 inte någon särskilt billig bil. För dom pengarna kunde man faktiskt köpa en Pontiac Bonneville eller en Mercury Marquis.
1978 kom ocksåp den sportigare GT, av vilka de allra flesta hittade till USA.
Att akademiker och konservativa köpte Volvo är inget Hollywoodpåfund, I reklamen 1980 körde man på det också.
Lyxlastaren Volvo 265 1977.
Och snabblastaren som inte hette 245 i Amerika utan bara Turbo Wagon, 1982.
262 Coupén sålde bättre där än här, men kvalade ändå inte in till det finare sällskapet av Mercedes, BMW och Cadillac.
Pålitlighet var det stora ledordet för Volvo, här 1980
Säkerhet var en annan viktig sak Volvo ofta och gärna påvisade i annonserna.
Och att man inte heller ändrade på ett vinnande koncept i onödan.
Turbo 1984, med intercooler