Bild
Nästa artikel

volvoproto

2 mars 2013

Denna design kan man vid första anblicken tro kommer från Ford då dragen känns igen hos både Lincoln och Mercury från 1939, men det är fullskalemodellen för nästkommande Volvo-modeller PV60 och PV800 som skulle lanseras under 1940. Men så kom kriget och man fick plötsligt gott om tid att göra om den. Modellerna karvades fram i trä, det skulle ännu dröja länge innan man använde formbar lera i volvos studio.

V444/544 blev en långkörare trots att man ideligen kom upp med förslag att ersätta den i princip redan från starten. PV454 hette denna studebaker-inspirerade idé som fick tummen ner runt 1953

Rustan Langes förslag som arkiverats som #65 från samma tid, baklamporna är väldigt Ford-53 så. Karossen allt annat än det.

Och #55 som bar drag av den italienbyggda Volvo Elisabethvagnen, denna design trixades det med tills den så småningom blev den nya Amazonen

Denna modell är desto mer intressant, den är från 1955, men skulle lika gärna varit från 70-talet, fascinerande vad som blivit om den hade fått klartecken.

Här skönjar vi vad om kommer att bli Volvo Amazon, formen på plats, men notera att den ännu har markerade bakskärmar, och bara två dörrar. Mannen som ser ut som han just kommit hem från en Johnny Cash-lookalike tävling är studiochefen Jan Wilsgaard själv.

Amazon igen två dörrar till och med en betydligt mer sportig taklinje än vad modellen kom att ha i verkligheten, känns nästan lite Jaguar mk II i formen, och så kan vi ju inte ha det på en Volvo, Janne, gör om!

Även en stationsvagn skissades det tidigt på, bakdelen klart inspirerat av Plymouth/Dodge 1956 och taket är förhöjt som på Duett.

Trots ännu mer ålderstigen så försökte man så sent som 1965 att ge konstgjord andning åt gamla PV, den gräsliga 644 fick dessbättre tummen ner.

Samtidigt så satsade man på en prestigemodell, denna modell är dels riktigt rejält stor, och bär klart engelska drag inspirerad av Vanden Plas Princess. Till slut blev det den mer moderata 164 av detta.

Och 140-serien i första utkast med blinkers ovanpå skärmarna som DKW F-102/Audi 60-modellerna

Nu börjar det brännas, notera att fronten skiljer från höger till vänster. Man bestämde sig för att köra på vänstra linjen här för 140-serien

Och inledningsvis skulle herrgårdsvagnen i 140-serien blivit enorm och ingen jäkel skulle klaga på taskig bakåtsikt, men lyckligtvis så slapp vi se denna versionen.

P1560 var en serie provvagnar där bland annat säkerhetsbilen VESC ingick, flera olika varianter byggdes med säkerhet i fokus och dessa banade iväg för Volvo 240 1975.

Men tyvärr fick vi aldrig se vad som borde vara Volvos mest spännande projekt nånsin, P172 som bör ha sett dagens ljus runt 1967-68. En tidlöst elegant sportcoupé i den högre divisionen. Bara en fullskalemodell, som kom så pass långt att den lackades mörkblå och ställdes ut, men proppen drogs ur projektet, som annars kunnat blivit en klassiker .

Någon gång under slutet av åttiotalet syns den här ganska futuristiska prototypen ute i det fria. Men den stora hemligheten sitter under skalet och är vid det här laget bara känd av några få invigda, den är nämligen framhjulsdriven. Detta är början till vad som senare kom att bli Volvo 850.