För 40 år sedan kom ju en ny Volvomodell in i programmet genom att man förvärvade Daf. 66:an fick nya emblem och kofångare och blev en Volvo för 1975.
Lite senare samma år presenterades nästa Hollandsprojekt, Volvo 343 introducerades hösten 1975, som 1976 års modell.
Så hoppar vi tio år fram i tiden till nästa jubilar. Den lyxiga 780 hade premiär i mars 1985, byggdes hos Bertone och var både dyr och exklusiv. Drygt 8500 byggdes fram till 1990
Och nästa jubilar är en vital 80-åring som kallas Carioca. PV36 var en radikal design i sin tid, influerad av Chryslers Airflowmodeller, dock blev den aldrig någon försäljningsframgång, men vacker är den.
Och Cariocans detaljer tål att studera närmare, sällan har Volvo varit så vågade som när man kryddade den här modellen med sina Art-decodekorationer.
En annan trevlig Volvo från tiden , PV52 från 1938
Så tar vi och kikar lite på alla fina 1800 som var på plats
Från flera länder, som till exempel Norge.
1800E på väg fram till presentation
Volvo Motorsport uppmärksammades också, då särskilt Grupp A bilarna. Det är ju 30 år sedan man satte upp ett fabriksstall och dessutom vann ETC-serien med.
Som också fick rullas fram för allmän uppvisning och intervjuer med de som var med när det begav sig. Som Ulf Granberg, Peggen Andersson och Per Stureson till exempel.
Och här presenterar speakern Kenneth Tonef träffens äldsta Volvo
En PV654 från 1933 i patinerat skick.