Volvo PV60, arbetet med nya storvolvon hade börjat 1939 men kriget kom emellan. En bil visades upp redan 1944 men kriget pågick ännu och produktionen kom inte igång förrän sent 1946. Så grattis PV 60, 70 år!
PV60 i en längre variant.
Nästa jubilar, hipp hipp hurr Amazon som fyller 60 år! Och visst är dom tidiga tvåfärgade bilarna riktiga karameller.
Amazon i blått från Danmark
Och en till från grannlandet.
Tio år efter Amazonens premiär kom en radikalt ny modern modell från Volvo, den hette 144 och fyller alltså femtio år i år!
Den aktiva 140-klubben hade samlat ihop ett stort gäng jubilarer på VROM.
Kombin 145 kom inte för 1968 men det vore väl ofint att inte bjuda med den på jubileumsfesten.
Sjuttiotalet innebar mer vågade färger, även hos Volvo
Nästa nya Volvomodell kom inte från Sverige, utan från Nederländerna. 343 presenterades 1976 och idag finns det inte många kvar för fyrtioårsfirandet. En beige lågmilare drog blickarna till sig.
Nästa nya steg i Volvos historia kom också från Nederländerna. En tredörrars sportcoupé med framhjulsdrift som hette 480ES. I år fyller den udda Volvon 30 år, grattis!
Efter de inte så framgångsrika italienritade coupéerna 262C och 780 tog man saken i egna händer och ritade nästa coupé själva. C70 presenterades 1996 och kom att byggas i Uddevalla.
Idag finns en stark C70-klubb och modellen har redan hög entusiaststatus.
Och en doldis bland jubilarerna, Volvo 850R. 1995 kom den uppseendeväckande 850T-5R i knallgult. Den fick omgående smeknamnet T-gul och succén blev enorm. Året efter kom den i rött och hette numera 850R, eller T-röd om man så vill. Nu fanns även fler färger att välja bland men den flamröda färgen blev ett signum för 1996 års Volvovärstin 850R, grattis!