Bild
Nästa artikel

Wenngarn sjuttiotal – Mårten Carlsson

20 september 2017

En Princess i tidig gryning på Wenngarn. Klassikers Johan Ålander mekade in i det sista för att hinna!

En mindre ljusskygg Princess anländer

Citroën GS Pallas 1975.

Alfa Romeo Montreal

Kanske dagens mesta överraskning, en brasiliansk Volkswagen SP2! Tuff liten bil som byggdes för hemmamarknaden, i Sverige finns idag två kända exemplar.

Polismuseet visade upp några tjänstefordon från sjuttiotalet, Plymouth Valiant, Porsche 911 och Volkswagen Typ 1.

Buick Riviera 1971, generationen som kallades "boattail" 1971-73.

Buick Riviera 1970.

Jaguar E-type, Lotus Europa och så Colin Chapman som återuppstod för en dag.

Många muskelbilar dök upp, bland annat denna äkta och sällsynta Buick GSX

BMW 3,0 CSL kan kallas muskelbil på europeiskt sätt.

350SE 1974. När alla andra byggde snålare och mindre motorer efter bensinkrisen gjorde Mercedes Benz tvärtom och gick mot större V8:or istället.

Korrekt klädsel för Mehariutflykt.

Chevrolet Malibu 1974

Laguna S3 var en ovanlig lyxmodell av Malibu med annan front, denna från 1975.

Burleska Stutz Blackhawk, handbyggdes i Italien på Pontiacchassi. Detta är en av de tidigaste från 1971 med den delade vindrutan.

Volvo 244DL i USA-version. Idag importeras det en hel del Volvobilar från USA.

Volvo firar 90 år i år, men 1977 hade man 50-årsjubileum, och gjorde den här specialmodellen.

Franskt på sjuttiotalshyllan, Renault 16 som tidigare gått i Klassikers tjänst.

Renault 20 med lillebror R4 bredvid.

Peugeot 504 1973

Muskelbil igen, Pontiac GTO "The Judge" fanns bara åren 1969-71.

Dom flesta Chevrolet Monza har nog blivit racerbilar, men ett par fina originalare dök upp på Wenngarn.

AMC Pacer är en sjuttiotalsikon som inte lämnar någon oberörd.

En hel del japanskt dök upp också, Datsun Z-bilarna börjar bli populära i Sverige med sent om sider.

Snygg Toyota Celica i prydligt originalskick

Ovanlig Toyota Crown coupe

Toyota Corolla 1978

Mazda 929 1925

Datsun Violet 1979

Mazda 1300 1975.

Och så var det underbar modevisning i sjuttiotalsanda, i regi av Fröken Pralin, Essibella och Good Old Vintage.

Uppskattad vintagemarknad på borggården.

Gröna Skodaklubben höll möte på terrassen. Den har har bara gått 100 mil!

Nyrenoverad 110R Coupé.

Och så Klassikers gamla projektbil Kamrat 110R. Nu i Elin Karademirs ömma vård.

Mera grönt, Opel Ascona

Och VW Golf.

Ovanligt Italienskt, Fiat 130 1972

Lancia Beta HPE.

Näpen Fiat 850 coupe 1970

Mycket ovanligt italienskt, Lanca Beta Montecarlo

Ferrari 400i cabriolet måste vara väldigt ovanlig? Ja såpass att den egentligen inte fanns. Straman i USA byggde däremot om dom, 36 stycken skall ha gjorts och denna är en äkta Stramanbil.

Ford Granada Ghia 1977, automatic var fortfarande något att skylta med på bakluckan.

Caravan kallade Opel sina stationsvagnar, och det känns som nästan allhop var i den här orangea färgen.

Hetaste Opeln hette Commodore GS/E och denna är verkligen superfin.

En landkrabba, Austin Maxi.

Audi 80 1974.

Chevrolet Nova 1975

Oldsmobile Cutlass Salon 1975.

Huven på glänt, Chevrolet Camaro i lite klassisk streetracestil

Vauxhall Firenza i fantastiskt originalskick

Och Saab 99, ja här ser man inte mycket men fin den också.

Vauxhall Carlton är ingen vanlig syn i Sverige, och var det aldrig heller. Under sjutiotalet sålde man både opel och Vauxhall här men det såldes ungefär 20 Oplar på en Vauxhall.

Så avslutades sjuttiotalet med en concours de Charme

Vinnarna Ylwa Lindberg-Bålefalk och Carro Grundström. De matchade sin Jaguar E-Type V12 perfekt!

Juryn bestod av Gunilla Forsman, speaker Peter Sundfeldt.