En Princess i tidig gryning på Wenngarn. Klassikers Johan Ålander mekade in i det sista för att hinna!
En mindre ljusskygg Princess anländer
Kanske dagens mesta överraskning, en brasiliansk Volkswagen SP2! Tuff liten bil som byggdes för hemmamarknaden, i Sverige finns idag två kända exemplar.
Polismuseet visade upp några tjänstefordon från sjuttiotalet, Plymouth Valiant, Porsche 911 och Volkswagen Typ 1.
Buick Riviera 1971, generationen som kallades "boattail" 1971-73.
Jaguar E-type, Lotus Europa och så Colin Chapman som återuppstod för en dag.
Många muskelbilar dök upp, bland annat denna äkta och sällsynta Buick GSX
BMW 3,0 CSL kan kallas muskelbil på europeiskt sätt.
350SE 1974. När alla andra byggde snålare och mindre motorer efter bensinkrisen gjorde Mercedes Benz tvärtom och gick mot större V8:or istället.
Korrekt klädsel för Mehariutflykt.
Laguna S3 var en ovanlig lyxmodell av Malibu med annan front, denna från 1975.
Burleska Stutz Blackhawk, handbyggdes i Italien på Pontiacchassi. Detta är en av de tidigaste från 1971 med den delade vindrutan.
Volvo 244DL i USA-version. Idag importeras det en hel del Volvobilar från USA.
Volvo firar 90 år i år, men 1977 hade man 50-årsjubileum, och gjorde den här specialmodellen.
Franskt på sjuttiotalshyllan, Renault 16 som tidigare gått i Klassikers tjänst.
Renault 20 med lillebror R4 bredvid.
Muskelbil igen, Pontiac GTO "The Judge" fanns bara åren 1969-71.
Dom flesta Chevrolet Monza har nog blivit racerbilar, men ett par fina originalare dök upp på Wenngarn.
AMC Pacer är en sjuttiotalsikon som inte lämnar någon oberörd.
En hel del japanskt dök upp också, Datsun Z-bilarna börjar bli populära i Sverige med sent om sider.
Snygg Toyota Celica i prydligt originalskick
Ovanlig Toyota Crown coupe
Och så var det underbar modevisning i sjuttiotalsanda, i regi av Fröken Pralin, Essibella och Good Old Vintage.
Uppskattad vintagemarknad på borggården.
Gröna Skodaklubben höll möte på terrassen. Den har har bara gått 100 mil!
Och så Klassikers gamla projektbil Kamrat 110R. Nu i Elin Karademirs ömma vård.
Ovanligt Italienskt, Fiat 130 1972
Näpen Fiat 850 coupe 1970
Mycket ovanligt italienskt, Lanca Beta Montecarlo
Ferrari 400i cabriolet måste vara väldigt ovanlig? Ja såpass att den egentligen inte fanns. Straman i USA byggde däremot om dom, 36 stycken skall ha gjorts och denna är en äkta Stramanbil.
Ford Granada Ghia 1977, automatic var fortfarande något att skylta med på bakluckan.
Caravan kallade Opel sina stationsvagnar, och det känns som nästan allhop var i den här orangea färgen.
Hetaste Opeln hette Commodore GS/E och denna är verkligen superfin.
En landkrabba, Austin Maxi.
Oldsmobile Cutlass Salon 1975.
Huven på glänt, Chevrolet Camaro i lite klassisk streetracestil
Vauxhall Firenza i fantastiskt originalskick
Och Saab 99, ja här ser man inte mycket men fin den också.
Vauxhall Carlton är ingen vanlig syn i Sverige, och var det aldrig heller. Under sjutiotalet sålde man både opel och Vauxhall här men det såldes ungefär 20 Oplar på en Vauxhall.
Så avslutades sjuttiotalet med en concours de Charme
Vinnarna Ylwa Lindberg-Bålefalk och Carro Grundström. De matchade sin Jaguar E-Type V12 perfekt!
Juryn bestod av Gunilla Forsman, speaker Peter Sundfeldt.