Tomgången på min Saab 95 kan få en råoljemotor att framstå som en BRM V16. I vissa stunder kunde gången uppfattas som gemytlig, men oftast utvecklades det hela till ett märkligt körbeteende där både höger- och vänsterfot var inbegripna i en trasslig dans runt rattstång och pedaler. Allt för att motorn inte skulle dö.
Min kompis Magnus Björkquist ringdes in i all hast och kunde efter en snabb analys konstatera att det var ett mirakel att bilen över huvud taget fungerade. Brytarna öppnade högst en tusendels millimeter och ett tidigare rapport från Anders Johannesson berättade om ett mystiskt droppande i förgasaren när motorn var avstängd.
Allt pekade på Rolf Lundblads motor i Rågsved. Han är mannen när det kommer till fintrimning. Turligt nog kunde han ta sig an husbilen just denna dag och i arbetsordern slängde jag in en önskan om att byta avgaspackningen. Den har fläbbat en halv säsong nu.
Brorsan är alltid brorsan. Min idol. Själv hade jag kommit så långt att jag i helgen snickrat två högtalarlådor i vilka jag skruvat mina helfeta Yamaha-element köpta på loppis för 75 kronor. Styck! Billigaste Clas Ohlson-maskinen med fjärrkontroll och USB-ingång kostade 799 kronor.
Medan jag själv koncentrerade mig på att dra nya kablar i garderoben samt bygga kalsonghyllor i masonit, kastade sig Christer, brorsan alltså, över själva stereomontaget. En MDF-låda snidades till och och i vanlig ordning kunde han inte låta bli att göra det lite extra noggrant och snyggt. Den hamnade på insidan av förarstolen.
Jag toppade det hela med ett vinkeljärn för stadgans skull när han inte såg på och nu sitter där en (omålad) låda och två hembyggda högtalare. Den ena i ett utrymme bakom gasolvärmaren, den rister gott i takt med Fatboy. Den andra precis i anslutning till förarplatsenvilket kan vara bra för att överrösta vind- och vägljud.
I den stora planen ingår en mer seriös montering med massor av dolda högtalare och ett och annat snyggt högtalargaller i sextiotalskrom. Lars Julle Olofsson supermontering i Peugeoten inspirerar! Men det får bli senare. När jag var i kabeldragartagen revs ett par meter eltejpsskarvat elände ut och ersattes med bättre grejer, företrädelsevis i garderoben. Två armaturer åkte på tippen och ersattes av tidsriktiga dito. Jag fick dem till och med att lysa. Som ett sista våroffer bändes en hiskelig elfläkt ur, ännu en efterkonstruktion. Den drog in varmluft från gasolvärmaren, vidare in i den ena soffan/sängen. Det visade sig att elmotorn var en 24-voltare och installationen var allt annat är Torsten Johannesson. Skönt.
Ett annat glädjeämne är mattan. Under den radhusfula saken från 1984 visade sig finnas ett original, gråtrist nylongolv från 1965. Fantastiskt. Ännu mer fantastiskt om den går att få rent från lim och smuts. Det får kvällen utvisa – likaså om min planerade polish-attack kröns med framgång.
Niclas och Anders har kört dygnet runt i Borlänge. Ny bakruta, med nytt gångjärn. Det kommer att göra underverk för ventilationen. Lyxstoppning i förarstolen blev det också och nu senast ryktades om helvaxad kaross. Kolla själv på www.saab92h.se. Fredag morgon lastar de 92:an på biltransport och drar till Ystad. Jag åker för egen maskin vid samma tidpunkt från Stockholm. Gissningsvis i något bakugnshett och nätt och jämnt rentvättat.
Stay tuned!