Story

Italienskt för hela slanten

Nästa artikel
Öland runt i Fiat 600
FILM

Öland runt i Fiat 600

Publicerad 4 april 2021 (uppdaterad 4 april 2021)
Vi utforskar Öland i en Fiat 600 under fantastiska förutsättningar: lågsäsong och strålande solsken! Läs reportaget i vår samlarutgåva om Fiat!

Länkar

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Film: Långt ifrån lagom - Alfa Romeo SZ
Video

Film: Långt ifrån lagom - Alfa Romeo SZ

Publicerad 14 september 2016 (uppdaterad 15 september 2016)
Alfa Romeo Sprint Zagato byggdes i strax över tusen exemplar. Se vår film om en bil som inte lämnar någon oberörd.
SZ togs fram på rekordtid efter att Alfa Romeo privatiserats och övergått i Fiatkoncernens ägo. Av tre designförslag från Zagato och Alfa Romeos respektive Fiats designavdelningar valdes det mest vågade och kontroversiella ut – det som fransmannen Robert Opron skissat fram för Fiat Centro Stiles räkning. Opron är annars mest känd för sitt arbete för Citroën med bland annat SM, GS och CX.

Den 31 juli 1987 fattades projektbeslutet med ordern att bilen skulle vara klar till Genèvesalongen 1989. Att man vågade tro på en så tajt tidsplan berodde på att man skulle utgå från Alfa 75 och att Zagato skulle stå för produktionsanpassningen med stöd från Fiat med datorkraft och vindtunnelprov.

Arbetet gick bra, tidigt var man klara med fullskalemodeller som kunde testas i Fiats vindtunnel. Bottenplattan från Alfa 75 förstärktes och på den skapades en ramkonstruktion på vilken en kaross i plast och förstärkningar i glasfiberkomposit kunde monteras. Till tak och takstolpar valdes aluminium som material. Det stod tidigt klart att SZ inte skulle bli någon lätt bil – i praktiken jämntung med Alfa 75. Mer effekt krävdes och genom bland annat höjd kompression, annat avgassystem och bearbetad motorstyrning hittades totalt 210 hk. Med en luftmotståndskoefficient på Cd 0.30 räckte det till en toppfart på 245 km/h.

Chassit modifierades på en rad punkter. I framvagnen ersattes torsionsfjädringen med skruvfjädring och kraftigare krängningshämmare från Grupp A-versionen av Alfa 75 Turbo och gummibussningar byttes mot metall. 16 tums splitfälgar, bredare bak, med lågprofilsdäck tajtade till väguppträdandet ytterligare. Greppet var fantastiskt, sidokrafter på 1,4G ska ha uppmätts på testbana.

Bilen presenterades som ES30 – Experimental Sports car 3,0 litre – enligt plan våren 1989 men det var redan klart att bilen skulle gå i produktion. När Alfa Romeo sade att det inte skulle tillverkas fler än 1 000 exemplar blev intresset enormt och det såg ut som om det skulle bli huggsexa om bilarna. När produktionen väl kommit igång började 1980-talets börsyra avta och rusningen uteblev. En hel del bilar stod länge osålda och fick rabatteras kraftigt för att nå köpare. Länge har SZ varit förbluffande billiga men på senare år har de följt med den allmänna prisuppgången på samlarbilar och bra bilar ligger idag över halvmiljonen.

Läs mer om Alfa Romeo Sprint Zagato Coupé i Klassiker nr 8/2016.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.