Alla artiklar om Opel Commodore

Lyx och kraft i en elegant förpackning

När Opel Commodore lanserades 1967 blev den snabbt ett attraktivt alternativ för bilköpare som ville ha mer kraft och komfort än vad Rekord-serien erbjöd. Med sin sexcylindriga motor och påkostade interiör positionerades Commodore som Opels lyxigare och mer prestandainriktade modell – en bil för den som ville kombinera tysk ingenjörskonst med en smidig och kraftfull körupplevelse.

Den första generationen, Commodore A, erbjöds med motorer från 2,2 till 2,8 liter och kunde fås som både sedan och coupé. På 70-talet ersattes den av Commodore B, där kraftfullare motorer och modernare linjer gjorde den till en riktig Gran Turismo-vagn i mellanklassen. Den sista versionen, Commodore C, lanserades 1977 men hade då börjat närma sig den större Opel Senator i både teknik och känsla.

Idag är Commodore en eftertraktad klassiker, särskilt coupéversionerna och de mer kraftfulla GS/E-modellerna, som med sin insprutade motor och sportiga utstrålning bjöd på en körupplevelse utöver det vanliga. Med sin kombination av elegans, prestanda och Opel-kvalitet står den som en påminnelse om en tid då sexcylindriga motorer och långfärdskomfort var ett självklart val för entusiasterna. Missa inte de köpguider som vi gjort. De ger en suverän sammanfattning. 

På Klassiker har vi just nu:

Totalt 17 artiklar om Opel Commodore 10 reportage 2 köpguider
Prenumerera på 98182