Saabs mest udda idéer
Saab 99, lyssnarfrågor & Årets Klassiker 2022!
Saab 99, lyssnarfrågor & Årets Klassiker 2022!
Publicerad 7 mars 2022I veckans avsnitt av Studio Klassiker börjar vi med att prata hastighet och att köra fort. Det är inget Claes Johansson håller på med.
– Det är givetvis bara poänglöst, totalt ointressant. Det finns ingen poäng med att köra fort, jag har aldrig förstått det. Marschhastighet och snitthastighet, då börjar det bli intressant. Den största konsten är att klara av att köra långsamt, säger han.
Vi går också in på kluriga Saabfinesser och Claes nämner en funktion som han faktiskt inte uppskattar.
– Den mest idiotiska Saabfinessen är den automatiska stolsvärmen. Själva finessen stolsvärme är genialisk, men så bestämde någon ingenjör att under en viss temperatur ska du ha varmt arsle. Det är helt vansinnigt istället för att bara ha en vanlig knapp.
Fredrik Nyblad nämner att Volvo under utvecklingen av 144 döpte de hemliga testbilarna till ”Matsuo” för att avleda uppmärksamheten.
– Den registrerades även som en Matsuo i Bilregistret, säger han.
Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Björn Meyer och Carl Legelius.
Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Okända skissen – avslöjar Saab 93 som hardtop
Okända skissen – avslöjar Saab 93 som hardtop
Publicerad 2 januari 20211960-talet skulle bli ett bilköpardecennium. De goda åren rullade in.
För Saabs del sammanföll det med minskade beställningar av krigsflygplan, vilket underströk vikten av att investera stort i bilproduktionen – 50 miljoner! Det skulle ge ett tillskott på 25 000 kvadrat i fabriken i Trollhättan och en välbehövlig förnyelse av maskinparken.
Saab 93 presenterades den 1 december 1955. Skulle den kunna ensam kunna bära planerna på en årsproduktion om 60 000 bilar år 1963, varav hälften skulle gå på export? En säregen, äggformad bil med tre cylindrar.
Vad ville amerikanarna ha?
I brist på V8 så iallafall lite mer ljus och rymd i kupén – och hard top! Just den finessen tycks nästan ha kommit till av en slump. En rithand som vilat lite för hårt mot arket när dörrhandtaget skulle få sin exakta placering?
Det fascinerande utkastet från 1957, oklart av vem, har sina förtjänster. Ett nytt och bredare tak med inbyggd evakuering av kupéluften i bakkant och en rent profetiskt, barracudisk bakruta skulle nog gå att få in i budgeten. Man sparade ju in på pressverktygen för bakskärmarna! Och bakluckan var ju i stort sett den gamla vanliga.
Det här är en artikel från senaste numret av Saab Cars Magazine.
Uppdatering: Saab Cars Magazine 2.2020 är slut i vår webbshop. Den finns i välsorterade tidningsbutiker fram till den 9 februari. Här hittar du din butik
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.