Story

ELV: Lagförslaget som hotar motorhobbyn

Ett nytt förslag avsett att främja återvinning och kontroll på miljöfarligt avfall kan få oönskade konsekvenser för motorhobbyn. I värsta fall kan äganderätten upphöra. Klassiker bevakar löpande ELV-frågan. Prenumerera!

Nästa artikel
Krönika: Leve den irrationella bilglädjen!
Krönikor

Krönika: Leve den irrationella bilglädjen!

Publicerad 20 november 2023 (uppdaterad 21 november 2023)
Ett nytt lagförslag skulle om det går igenom minska möjligheterna för människor att bevara klassiska bilar. Men bilar som vissa ser som skrot sprider glädje och engagemang hos andra, skriver Klassikers chefredaktör Carl Legelius.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En bil är byggd för att användas och då slits den. Förr eller senare nås alltid den punkt i livscykeln då frågan ställs: Är den värd att behålla? I sisådär 99 fall av 100 blir svaret nej och då är det viktigt att återvinningsprocessen sker så smart och ordnat som möjligt.

De exemplar som till slut hamnar i tidningar som Klassiker utgör inget annat än en anomali, på den absoluta marginalen. Bilar som sluppit undan systemet av någon anledning och som mot alla odds bevarats.

Nästan undantagslöst har dessa bilar någon gång varit så lite värda att det inte varit ekonomiskt försvarbart att ha dem kvar, än mindre renovera dem. Men det har ägarna struntat i, inte sällan av rent känslomässiga skäl. Oavsett motiv så har bilarna inte skrotats och i och med att tiden har gått så har deras historiska intresse ökat – och i många fall även värdet.

Enligt det nya lagförslag rörande ELV (End of life vehicle) som nu är ute på remiss ska bilar som dessa kunna hanteras som avfall. De ska inte få byta ägare eller korsa nationsgränser hursomhelst, inte plockas isär och användas till reservdelar. En myndighet ska ha rätt att avgöra om fordonet är värt att spara på, ägarens intentioner har ingen tyngd.

Motorhistoriska Riksförbundet MHRF arbetar nu stenhårt för att skydda historiska fordon och där finns en lite större förståelse men hur går det med halvgamla bilar, sådana som ännu inte uppnått ”veteran­status”? De riskerar att utplånas helt från historien.

I somras var jag på antiträffen Festival of the Unexceptional. Dit kom 1 200 bilar som definitivt skulle ha klassats som avfall i något skede men som mirakulöst nog finns kvar. Den glädje och entusiasm som de spred var givetvis helt irrationell. Och helt fantastisk!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
M Sverige: ELV-förslaget bryter mot grundlagen
Reportage

M Sverige: ELV-förslaget bryter mot grundlagen

Publicerad 2024-11-20 10:50 (uppdaterad 2024-11-20 10:57)
Om EU vill tvinga bilägare att skrota sina entusiastbilar bryter det bland annat mot den svenska grundlagen, enligt Riksförbundet M Sverige.

EU vill skärpa reglerna för återvinning av gamla fordon. Tanken är att minska framställningen av helt nya råvaror och sänka utsläppen.

Men om reglerna skärps kan det också innebära att många entusiastbilar klassas som skrot. Då blir bilägaren skyldig att lämna den till återvinning.

Mängder av invändningar och frågor har kommit in till EU-kommissionen om förslaget. Klassikers chefredaktör Carl Legelius har beskrivit förslaget som ”skrämmande verklighetsfrånvänt”.

Nu går också M Sverige (tidigare Motormännen) ut med kritik mot förslaget. Även om det grundläggande syftet – att sänka utsläppen – är bra, är förslaget som det ser ut nu i ”direkt konflikt” med både EU:s grundläggande rättigheter och den svenska grundlagen.

”Konsekvensen kan bli att du mot din vilja fråntas ditt fordon utan ersättning”, skriver M Sverige.

Organisationen vill att förslaget skrivs om.

”Den befintliga svenska regleringen är fullt tillräcklig och därför bör kommissionens förslag bland annat om särskild reglering vid försäljning och köp av fordon revideras.”

Följ vår bevakning om ELV-förslaget genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Debatt i riksdagen om ELV-reglerna
Reportage

Debatt i riksdagen om ELV-reglerna

Publicerad 27 december 2023 (uppdaterad 2024-01-11 10:48)
I december hölls en interpellationsdebatt i riksdagen där Romina Pourmokhtari svarade på frågor om de föreslagna ELV-reglerna.

EU-kommissionens förslag om nya regler för uttjänta fordon, så kallade End of Life Vehicles, har väckt stor debatt i fordonskretsar och har nu även nått riksdagen på ministernivå. Den 20 december svarade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på frågor från riksdagsledamöterna Isak From (S) och Mattias Eriksson Falk (SD). Här kan du se debatten i riksdagens utsändning.

Klassiker bevakar utvecklingen kring ELV-lagförslaget – läs det vi har skrivit tidigare.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Socialdemokratiska EU-parlamentarikern Hélene Fritzon.

Nästa artikel
EU-parlamentarikern tar strid mot föreslagna förordningen
Reportage

EU-parlamentarikern tar strid mot föreslagna förordningen

Publicerad 6 december 2023 (uppdaterad 7 december 2023)

Socialdemokratiska EU-parlamentarikern Hélene Fritzon.

Kritiken mot de föreslagna ELV-reglerna har nått ända in i EU-parlamentet. Hélene Fritzon är en av de som säger sig vilja kämpa för fordonshobbyn.

Europaparlamentarikern Heléne Fritzon (S) är kritisk till EU-kommissionens förslag till ny ELV-lagstiftning och säger till Aftonbladet att hon kommer att ta strid i frågan. Hon säger att hon vill skydda motorentusiasternas handel, och därmed återvinning, med reservdelar och att det ska vara upp till bilägaren själv att bestämma när bilen ska skrotas. I artikeln säger Heléne Fritzon även att dagens regler kring veteranbilar fungerar bra samt att bilhobbyn är en folkrörelse och att en ny förordning som den föreslagits skulle göra alldeles för stort ingrepp på ett kulturarv. I sociala medier har även socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson uttryckt stöd för fordonshobbyn.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Fordonsorganisationernas representanter, från vänster: Jan Tägt/MHRF, Dominique Faymonville/SMC, Henrik Nyberg/ M Sverige, Keith Eliasson/ACCS och Testa, Gustaf Ridderstolpe/SFRO, Kurt Sjöberg/MHRF, Jesper Christensen/SMC och Björn Smith/SSRA. 

Nästa artikel
Regeringskansliet lyssnade på fordonshobbyn
ELV-lagförslaget

Regeringskansliet lyssnade på fordonshobbyn

Publicerad 16 november 2023

Fordonsorganisationernas representanter, från vänster: Jan Tägt/MHRF, Dominique Faymonville/SMC, Henrik Nyberg/ M Sverige, Keith Eliasson/ACCS och Testa, Gustaf Ridderstolpe/SFRO, Kurt Sjöberg/MHRF, Jesper Christensen/SMC och Björn Smith/SSRA. 

Under Klimat- och näringslivsdepartementets hearing i förra veckan fick representanter för fordonshobbyn möjlighet att ge synpunkter på ELV-förslaget.

EU-kommissionens förslag till ny förordning bland annat kring hanteringen av uttjänta fordon väcker starka känslor i fordonshobbyn. Skulle ELV-lagförslaget (End of Life-vehicle) gå igenom med nuvarande skrivningar riskerar många fordon att klassas som avfall och tvingas till skrotning. Flera fordonsorganisationer har reagerat kraftfullt och detaljerat beskrivet förslagets negativa konsekvenser i de remissvar som lämnades in i början av månaden. Den 10 november höll Klimat- och näringslivsdepartementet en hearing där representanterna för hobbyn vardera fick tre minuter på sig att förklara varför lagförslaget måste justeras för att inte föra med sig negativa konsekvenser för fordonsägarna. Med vid hearingen var företrädare för Motorhistoriska Riksförbundet, Sveriges Motorcyklister, M Sverige, American Car Club Sweden, Testa, SFRO och Swedish Street Rod Association.

Läs även Klassikers artikel om ELV och lyssna på vår podd där vi går igenom konsekvenserna ELV-förslaget kan få.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.