Story

Snabba tyskar

Nästa artikel
Prislapp: 1,4 miljarder!
Världens dyraste

Prislapp: 1,4 miljarder!

Publicerad 22 maj 2022
Mercedes sålde nyligen en av två Uhlenhaut-coupéer!

En av två tillverkade Mercedes 300 SLR, ofta kallade Uhlenhaut-coupéerna efter Rudolf Uhlenhaut, Mercedes-legendaren som skapade dem, såldes nyligen. Prislappen? 142 miljoner dollar, eller cirka 1,4 miljarder kronor. Mercedes ägde fram till nu båda bilarna men släppte iväg en av dem, dock under hårda restriktioner: Bilen måste skötas som en bebis, den måste visas för allmänheten och den får inte säljas vidare. Affären toppar nu listan över världens dyraste sålda bilar. Förra rekordet, som blåstes av banan rejält, låg på 48 miljoner dollar. En Ferrari 250 GTO är förstås bara vardagsmat jämfört med en SLR... Även för Mercedes är 1,4 miljarder kronor pengar på riktigt och de satsas på forskning och utbildning för miljön och för att minska användningen av fossila bränslen.

Läs om normalprisade Mercedes-Benz i Klassikers samlarserie!

ERKÄNN - DET ÄR EN MERCEDES DU VILL HA!
De var lite dyrare än andra bilar men det kunde man räkna hem tack vare en överlägsen kvalitet. Bullen och Fenan utgjorde folkkära slitvargar medan lyx- och sportmodellerna var något att ­drömma om! Vi har samlat Klassikers bästa artiklar om Mercedes-Benz 1950- och 60-tal i en samlarutgåva på 100 sidor.

 

UR INNEHÅLLET:

Mercedes-Benz 300 SL Roadster 1958
De brukar mest ses på bilmuseer och i bilsamlingar. Men vi tar ut en på vägen och ger järnet. Och tappar hakan. (Klassiker 3/2017)

Mercedes 170S
Grunden till Mercedes-Benz framgångar  – första efterkrigsmodellen. (Klassiker 1950-tal)

Mercedes 180 1954
Familjens egen Bulle. (Klassiker 4/2005)

Klassikerguiden Mercedes Ponton
Premium på riktigt – utan minsta spår av snobberi. Köp en Bulle!  (Klassiker 9/2012)

Mercedes 220S mot Citroën ID
Komfortduell mellan två utpräglade långfärdsvagnar. (Klassiker 7/2009)

Mercedes 220 Sb 1964
Familjeägd sedan ny – familjen Fall kan vittna om Mercedes-Benz kvalitet. (Klassiker 3/2011)

Mercedes 200 1968
Likt en skugga från en svunnen tid glider en tom taxi runt på gatorna. (Klassiker 8/2011)

Sverigeresan Finland i Fena
Först hundra mil för att köpa en bil – sedan hundra mil hem i Mercedes 200. Vilka ska med? Jaså alla?! Kul! (5/2014)

Koll Mercedes 200 1967
Köpt i Kalix, hemkörd genom Finland. Nu ska vi se vad det är vi har köpt. (Klassiker 6/2014)

Renoveringen Mercedes 300 SEL
Arne älskar att renovera Mercedesbilar. Det är till och med roligare än att köra. (Klassiker 7/2013)

Mercedes 200D Safari 1968
Fenmercan som kombi – ett svenskt påfund tillverkat i Belgien av IMA. (Klassiker 8/2016)

Mercedes 230 SL 1964
Håkan träffade sin Pagoda när han var nitton. Det var för 40 år sedan. (Klassiker 3/2014)

Klassikerguiden Allt om Pagoda
1960-talselegans när den är som bäst. Så köper du rätt exemplar! (Klassiker 5/2015)

Mercedes som verkligen körs
Ola Svärdhagen har ett helt gäng av Mercedes mest svulstiga sedaner. (Klassiker 4/2008)

Mercedes 280 SE Coupé 1971
Dansbandsstjärnan Rüdéns coupé. Vi provkör och börjar nynna på en melodi. (Klassiker 6/2016)

Artiklarna är publicerade mellan 2005 och 2018 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.

Nästa artikel
Porscheparad på Le Mans 1953
gatracer

Porscheparad på Le Mans 1953

Publicerad 16 maj 2022
Porsches nykomling 550 Spyder inte bara visades upp på en motorbana, den kom att dominera dom under de följande åren.

Type 550 Spyder var Porsches första egentliga racerbil, man började rita den 1952 och först gjordes 15 prototyper för test och att användas av Porsche själva i tävlingar.
Modellen debuterade officiellt på Parissalongen 1953.  
Vad man fick beskåda där var en låg slank kaross, med en boxerfyra på 1,5 liter monterad framför bakaxeln. Med dubbla kamaxlar, dubbla Solex PJJ förgasare och dubbel tändning gav den i första versionen 105 hästkrafter.  Det räckte gott och väl för en bil på dryga 500 kilo.  
Det dröjde inte länge innan 550 Spydern visade vad den gick för.  Första tävlingen den officiellt deltog i var Eifelrennen på Nürburgring i maj 1953 - där vann den.

På Le mans 24-timmars senare samma år vann också en 550 likaså segrade modellen i Carrera Panamericana.

Det var i grunden en racerbil, som man ändå kunde köra till och från banan med, så ingen var riktigt den andra lik.  Fabriken modifierade bilarna efter önskemål och hur dom skulle användas. Karosserna handbyggdes hos Wendler i Reutlingen.  
Den sista 550 Spydern gjordes den 29:e juni 1956, nu hade man börjat utveckla en ny fabriksracer, 718. Då hade man byggt 90 stycken 550 inklusive prototyper.  Begagande 550 blev många år framöver populära för privatförare att tävla med.  
Porsche var redan ett känt namn i USA och importören Hoffman ville såklart sälja 550 där.  33 stycken av de 90 skeppades över dit.  Bland dom den kanske mest kända enskilda Porschen i historien - 550 Spydern med chassinummer 0055.   

Den kom att döpas till Little Bastard av sin nya ägare som hämtade ut den från Competition Motors den 21:a september 1955. Han namn var James Dean och just då hetaste namnet i  Hollywood.  Bara nio dagar senare omkom han tragiskt i Little Bastard på väg till en tävling i Salinas 30 spetember . 
  

 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.